Betere bescherming tegen misleidende reclame-uitingen

Brussel. Consumenten in de Europese Unie zijn sinds gisteren beter beschermd tegen misleidende reclame en agressieve verkooptrucs. Een Europese richtlijn (wet) treedt vandaag in werking om de positie van consumenten te versterken. De richtlijn verbiedt onder meer valse voorlichting, beïnvloeding en misleiding. Kwetsbare consumenten zoals kinderen worden extra beschermd. Volgens de eurocommissaris voor consumentenzaken, Meglena Kuneva, beschikt de EU hiermee over ”keiharde regels tegen misleiding en gedwongen verkopen in de wereld”. De wetgeving heeft ook tot doel EU-burgers die in een andere lidstaat inkopen doen, dezelfde rechtsbescherming als consument te bieden. Nederland heeft (met dertien andere lidstaten) de Europese richtlijn nog niet in nationale wetgeving omgezet door traagheid in het parlementaire proces. Maar Nederlandse consumenten zijn sinds gisteren wel door de nieuwe Europese regels beschermd. Kuneva verklaarde gisteren in Brussel: ”Oneerlijke praktijken schaden consumenten en verstoren de markt. Er is geen plaats voor handelaren die mensen onder druk zetten, vooral niet in de aanloop naar Kerst, de drukste periode van het jaar voor mensen om te winkelen.”

Lees de Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken via nrcnext.nl/mijnnext