Ahold-dochter Zweden stopt oud vlees in nieuwe verpakking

In Zweden is ophef ontstaan over de hygiëne bij de grootste supermarktketen van het land ICA, dochterbedrijf van Ahold. In vier winkels is ICA betrapt op het herverpakken van vlees dat bijna over de uiterste houdbaarheidsdatum heen was.

In een tv-uitzending was ook te zien dat vlees dat op de grond was gevallen, toch in de verpakking werd gedaan. Ook krijgt vlees uit het buitenland een etiket waaruit zou blijken dat het uit Zweden zou komen, waardoor ICA de consument een hogere prijs kan vragen.

ICA bevestigde vanochtend de praktijken van de vier winkels en overweegt die uit de organisatie te stoten. De Zweedse justitie is een vooronderzoek begonnen.

De omroep SVT toonde in een reportage met een verborgen camera dat medewerkers van de vleesafdeling stelselmatig de etiketten van het bijna onverkoopbare vlees verwijderden om die te voorzien van een nieuwe datum. Alleen als het vlees stonk, werd het niet meer in de supermarkten gelegd, zei een oud-medewerker van ICA in de uitzending. „Van dat vlees werd bijvoorbeeld gehakt gemaakt.”

Het tv-programma Uppdrag Granskning deed een steekproef bij de vier grootste ICA-supermarkten in de hoofdstad Stockholm. Bij al deze winkels werd de houdbaarheidsdatum aangepast.

ICA heeft besloten zijn reclamespots op de televisie terug te trekken en zegt voortaan onaangekondigd zijn 1.400 winkels te willen bezoeken voor controle.

Een woordvoerder van Ahold, dat een belang van 60 procent in ICA heeft, zegt „er alle vertrouwen” in te hebben dat ICA „al het mogelijke doet om te verzekeren dat de ICA-winkels aan de hoogste normen en regels voor voedselkwaliteit voldoen”.