Renault ziet toekomst in Lada

Renault wil het Russische automerk Lada nieuw leven inblazen. De Franse autofabrikant koopt voor een onbekend bedrag een kwart van de aandelen van de grootste autofabrikant van Rusland, Lada-fabrikant AvtoVAZ. Renault wil daarmee een ingang creëren op de Russische markt. Door de groeiende economie wordt Rusland gezien als een van de automarkten van de toekomst.

Renault verwacht dat de Russische markt zal groeien naar 3,5 tot 4 miljoen auto’s in 2015, tegenover de 2,3 miljoen nu. Zaterdag ondertekenden de directie van Renault en AvtoVAZ een samenwerkingsovereenkomst. Lada wordt op dit moment nog grootschalig geproduceerd en vooral verkocht in Rusland en zijn ex-satellietstaten. De grootste Lada-fabriek in Togliatti, 1.000 kilometer ten oosten van Moskou, telt 105.000 werknemers.

De productie van AvtoVAZ moet opgevoerd worden tot 1,5 miljoen auto’s per jaar, verklaarde de Russische eigenaar zaterdag. Renault wil samen met zijn nieuwe partner een nieuwe auto gaan ontwikkelen in het goedkope segment om in te kunnen spelen op de groeiende Russische markt.

Het is niet voor het eerst dat buitenlandse autofabrikanten interesse tonen voor AvtoVAZ, de directeur van het bedrijf zei dat Renault heeft moeten concurreren met General Motors, Fiat, Volkswagen en het Canadese Magna. Het Japanse Nissan sloot al eerder een samenwerkingsverband met de Russen. (Reuters)