Unieke vrije val

Assassin’s Creed(Ubisoft)

Assassin’s Creed is twee weken na de release de best verkopende game aller tijden van uitgeverij Ubisoft en wereldwijd werden in het eerste weekend miljoen exemplaren verkocht. De actie, de vormgeving en de unieke spelelementen maken het inderdaad tot een spel dat je – in ieder geval voor even – volledig opzuigt.

In het computerspel Assassin’s Creed wordt een nakomeling van een lid van een moordenaarsgilde uit lang vervlogen tijden via zijn geheugen naar het jaar 1191 getransporteerd, waar hij (in de huid van een van zijn voorvaderen) hotemetoten uit het heilige land aan zijn sabel moet rijgen om de geschiedenis te beïnvloeden. Het leeuwendeel speelt zich dan ook af in een prachtig vormgegeven verleden, waarin steden als Jeruzalem met veel oog voor detail zijn neergezet en op elk dorpsplein wordt opgeroepen tot heilige oorlog.

Het spel ziet er grafisch overweldigend uit en lijkt regelmatig op een interactieve speelfilm. Het bevat ook revolutionaire spelelementen. Het belangrijkste is de vrijheid waarmee de moordenaar zijn routes door de steden kan plannen. Net als bij het qua sfeer vergelijkbare ‘Prince of Persia’ kan de hoofdpersoon acrobatische toeren uithalen op daken en dwarsbalken, alleen is de vrijheid daarin vele malen groter. Vrijwel elke muur heeft een uitstekende steen of een stuk klimop, zodat je op elke meter talloze mogelijkheden hebt om je weg te vervolgen.

Na aankomst in een stad gaat de hoofdpersoon eerst op zoek naar een hoge toren om een en ander in kaart te brengen. Het beklimmen is al leuk (wat een uitzicht!), maar de sprong naar beneden (een vrije val richting een baal hooi) is een van de leukste elementen in een spel ooit. De moordenaar wil in de stad zo onopvallend mogelijk naar zijn volgende opdracht, dus kan hij zich her en der verbergen of in de menigte opgaan. In de loop van het spel zijn de patrouillerende wachters steeds alerter. Het feit dat het spel in een wenk van straatniveau naar de daken kan schakelen, waar een achtervolging zich in de lucht voortzet, geeft het bij vlagen een hartversnellend tempo.

Maar de pret is van korte duur. De talloze onderzoeken die je bij je uiteindelijke doelwit moeten brengen, lijken bijvoorbeeld erg op elkaar en zijn vaak saai en simpel. En zelfs de belangrijkste doelwitten zijn met een beetje vechtkunst en vernuft niet zo lastig te verslaan. Assassin’s Creed biedt een hoopvolle glimp op de toekomst maar is te eenvoudig om langdurig te kunnen boeien.