The Italian Job II

Hebben Leo van Wijk en Peter Hartman nog tegengestemd toen Air France-baas Jean-Cyril Spinetta voorstelde om toch het bijna bankroete Alitalia over te nemen?

Donderdag gaf Air France-KLM de Italiaanse regering te kennen dat het toch interesse heeft in de risee van Italië. Toch, want bij een eerdere poging van de Italiaanse overheid om het bedrijf te veilen, hield Air France-KLM zich stil. Niemand bleek uiteindelijk geïnteresseerd.

In een herkansing voor de Italianen waagt het Frans-Nederlandse bedrijf de gok en gaat het de strijd aan met Air One, die andere Italiaanse luchtvaartmaatschappij, van de ondernemer Carlo Toto en een groep van investeerders.

De prijs die Air France-KLM overheeft voor Alitalia, dat al negen jaar achtereen verlies maakt, is onbekend. Misschien wel niets, alleen een overname van de schuld van 1,2 miljard euro.

Lufthansa maakte dezelfde dag bekend af te haken. Bestuursvoorzitter Wolfgang Mayrhuber van de Duitse maatschappij wilde wel, maar hij werd overstemd door zijn medebestuurders. Te riskant, vonden zij, de eigen kredietwaardigheid zou te veel afnemen.

Hartman en Van Wijk moeten toch in de spiegel gekeken hebben naar de grijze haren die ze hebben gekregen van het vorige Italiaanse avontuur dat ze hebben beleefd.

Want hoe zat het ook al weer?

In 1998 gingen Alitalia en KLM een samenwerking aan die in 2002 moest uitmonden in een volledige fusie. De integratie werd vol ingezet. Maar de bouw van de nieuwe Milanese luchthaven Malpensa kwam niet van de grond, de Italianen waren traag met privatiseren en de Italiaanse en Nederlandse managers konden het niet echt lekker vinden. Niet alleen een illusie armer, maar uiteindelijk – na een slepende arbitragezaak – ook ruim 170 miljoen euro, verbrak KLM in het jaar 2000 de banden.

In 2003 leverde het zich uit aan Air France, overtuigd als KLM al jaren was dat het leidend moest zijn in de internationale consolidatie. Dan maar in een ondergeschikte rol.

Van Wijk trad vorig jaar af als tweede bestuursvoorzitter en mocht zich voortaan op de strategie richten. Hartman leidt alleen de operaties van KLM. Zoals afgesproken is na drie jaar in het bestuur de pariteit opgeheven en bestaat dat nu uit zeven Fransen en vier Nederlanders. Als er straks nog wat Italianen bijkomen, hebben de Nederlanders nog minder te vertellen. Maar de moeizame integratie en ruzies met machtige Italiaanse vakbonden, ach, die kunnen ze dan ook aan de Fransen overlaten. Die hebben meer ervaringen met stakingen.

Daan van Lent