Maak je eigen animatiefilms

De driedimensionale computeranimatie in bioscoopfilms wordt steeds imposanter, met Beowulf als meest recente voorbeeld. Toch valt er voor de eenvoudige doe-het-zelver met animatie heel wat te beleven. En krakkemikkig hoeft het er ook bepaald niet uit te zien. Dat dankzij een animatietechniek die met behulp van gamingsoftware wordt toegepast: machinima (spreek uit: muh-sheen-eh-mah, laat het rijmen op ‘cinema’). Het is revolutionair, omdat er zo op een heel snelle manier filmpjes kunnen worden gemaakt, die niet onderdoen voor CGI, computer generated images waarmee onder meer Toy Story is gemaakt.

Hoewel machinima al tien jaar bestaat, begint het pas de laatste tijd door te dringen buiten de wereld van de internetfanatiekelingen. Zo nam Coca Cola een commercial op ‘in de wereld’ van Grand Theft Auto (inmiddels te vinden op YouTube). Machinima-films waren vorige week nog te zien op het documentairefestival IDFA.

De techniek is simpel, als je weet hoe je een computergame kunt onttakelen en de erin opgeslagen decors, landschappen en personages kunt programmeren volgens je eigen scenario. Op machinima.org staat daarover informatie, van ‘wat is’ tot ‘how to get started’. De site machinima.com staat vol met voorbeelden, geript van bijvoorbeeld World of Warcraft, The Sims of Quake. En het webzine www.machinimag.com werkt momenteel aan een ‘rough guide to guerilla realtime animation’. De ‘revenge of the nerds’ is helemaal op en top hot.

Kijk op www.machinima.org en op www.machinima.com