Behoeften

Nog steeds heb ik geen goed doel gevonden dat naadloos aansluit bij mijn imago. Ik zoek al jaren naar iets hips. Maar niet ‘té’. Wel een beetje vrijgevochten. Een stuk minder Marie Claire dan Pink Ribbon, iets hygiënischer dan Greenpeace, niet zo kneuterig natuurlijk als Jantje Beton. Het liefst eigenlijk een goed doel dat nog niet veel mensen kennen. Wat, als het ware, door mij is ontdekt. Maar de minder bekende, meestal kleinschalige goede doelen, hebben vaak geen leuke gadgets. En alles is Lifestyle. Alles. Mensen dragen rode lintjes op hun borst als Gucci-zonnebrillen. En het is gelukkig een stuk minder duur.

Deze zoektocht zette me aan het denken. Als ik het er moeilijk mee heb om een passend goed doel te vinden, dan hebben vast veel meer mensen het er moeilijk mee. En dat is de basisregel van ondernemen. Kijk eerst naar jezelf. Naar je eigen behoeften. Je eigen huis-, tuin- en keukenirritaties. Daar hebben we onder andere de Swiffer aan te danken. En ook het iets minder recente uitvouwbare nagelknipmesje. Daarom heb ik besloten om een website te bouwen met de naam: www.gooddoel4u.nl. Hier kun je aan de hand van onder andere je leeftijd, je uiterlijk, je etniciteit, je seksuele voorkeur (en hoe vaak), je lievelingsparfum en je ‘favo’ vakantiebestemming uiteindelijk het goede doel vinden dat precies bij je past. Als het prinsessendom bij Máxima.

Deze website zet ik ook mede op voor de dolende bekende Nederlander die ook in zijn vrije tijd nog wat in de schijnwerpers wil staan. Je zou kunnen zeggen dat deze website tevens de functie krijgt van een soort makelaarskantoor. Een makelaarskantoor tussen de bekende Nederlander en de verschillende goede doelen. Een totaal nieuw concept. En dit daagt goede doelen op hun beurt uit om beter na te denken over wie ze precies willen aanspreken. En hoe. Of zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen: ‘how’.

Vaak beweren mensen dat het niet uitmaakt of iemand echt iets voor ‘de arme mensen’ voelt, zolang er maar geld binnenkomt. Precies. Zo werkt het nu eenmaal. De meeste mannen die op bezoek gaan bij onbemiddelde Oost-Europese hoertjes hebben daar weinig gevoelens bij. Ze komen daar ook een beetje voor zichzelf.

Janneke van der Horst