Alleen werk van toffe jonge kunstenaars

Birgit Schuurman en Arne Toonen lanceren vandaag hun digitale kunstgalerie.

Voor jonge kunstenaars dé manier om werk te verkopen.

Het is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby, de online galerie die zangeres en actrice Birgit Schuurman samen met haar vriend Arne Toonen vandaag lanceert. Prints & the Revolution is ontstaan toen Toonen na jaren geen kwast aangeraakt te hebben, opeens weer de geest kreeg en kunst ging maken. Inspiratie te over, maar al snel rees de vraag wat te doen met de doeken. Hoe breng je als jonge kunstenaar je werk aan de man? Een digitale kunstgalerie leek het antwoord.

Echt vorm kreeg het idee pas toen Schuurman zich ermee ging bemoeien. „Arne ging iedere keer leuk brainstormen met bevriende kunstenaars, maar echt heel veel meer gebeurde er niet. Ik ben meer iemand van het doen. Dus toen ik na de zomer een maandje geen voorstellingen had, heb ik voorgesteld mee te helpen.”

Schuurman nam het zakelijke gedeelte op zich. Toonen ging zijn vriendenkring af, op zoek naar geïnteresseerde kunstenaars. En die waren er genoeg. Schuurman: „Het ging heel snel. We hadden zo de zestien ontwerpers bij elkaar die we nu hebben. We hebben zelfs mensen on hold staan.” Niet dat het stel niet selectief is in wie in hun galerie mag exposeren. Alleen de artiesten die ze alle-twee „echt tof” vinden, hebben de selectie gehaald. Het werd een selectie die zowel uit wat bekendere als nog totaal onbekende namen bestaat.

Het werk van deze kunstenaars is kunst van nu. Grote inspirator is de hedendaagse beeldcultuur. McDonalds-tekens, troetelbeertjes, Mickey Mouse, het komt allemaal voorbij. Schuurman: „Als je er per se een label aan wilt hangen, is het streetart. Maar misschien moeten we er ondertussen aan dat dat ook echt kunst is.”

De uitvoering voor printsandtherevolution.com is geïnspireerd op de Britse site picturesonwalls.com. Het idee van een online galerie is niet nieuw, ook in Nederland niet, maar met Prints & the Revolution is voor het eerst zoveel werk van jonge Nederlandse ontwerpers samengevoegd. Bovendien kun je er alleen unieke stukken en zeefdrukken kopen. Geen digitale prints. Schuurman: „De kwaliteit is gewoon niet mooi genoeg. Daarbij is het te clean, er is alleen op print gedrukt.”

Voor wie echt gaat kijken om te kopen, is in iedere prijsklasse iets te krijgen. Een one of a kind-stuk van een paar meter lang voor meer dan 900 euro. Of een zeefdruk voor circa honderd euro. De onderregel van Prints & the Revolution is, om in de sfeer van de kleine muzikant te blijven, The Art Formely Known As Expensive. Door gezamenlijk een platform te vormen, kan het belangrijkste doel van de online galerie bereikt worden: kunst betaalbaar maken voor iedereen die kunst wil. „We huren slechts virtuele ruimte, en rekenen daarom een lager percentage dan de meeste galeries”, zegt Schuurman.

Het goedkoopste stuk op Prints & the Revolution kost 80 euro. En als ook dat te veel is, bestaat de optie om via de site een werk gratis en op ware grootte uit te printen. „Dan moet je wel zelf knippen en plakken.”

De online galerie werkt eigenlijk hetzelfde als iedere andere digitale winkel. Je klikt, hebt een schilderij in je winkelwagentje, gaat over tot kopen, kiest een manier van betalen en geeft aan waar het ding bezorgd mag worden – de kosten voor dat laatste zijn afhankelijk van grootte en bezorgadres. Maar met de mogelijkheid dat een potentiële koper een kunstwerk graag eerst met eigen ogen aanschouwt, is ook rekening gehouden. Wie na de plaatjes op de site het werk in het echt wil zien, kan via Schuurman en Toonen een afspraak maken bij de kunstenaar zelf. „Dan kun je ook nog even in zijn atelier rondkijken.”

Om de lancering van Prints & the Revolution te vieren is er vanaf vanavond 17.00 uur tot en met 13 december een expositie van het werk van de door P&TR vertegenwoordigde kunstenaars in de Chiellerie in Amsterdam. Zie ook www.printsandtherevolution.com.