‘Subsidie vliegveld is steun van staat’

De Europese Commissie beschouwt de 18,6 miljoen euro rijkssubsidie aan Groningen Airport Eelde, bestemd voor verlenging van de start- en landingsbaan, als staatsteun.

Dat schrijft Michel Petite, directeur-generaal van de juridische dienst van de Europese Commissie, in antwoord op vragen van de Raad van State, de hoogste bestuursrechter van Nederland. De brief van de Commissie werd deze week aan de belanghebbenden gestuurd.

In mei had de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde, een belangengroep die tegen baanverlenging strijdt, de Raad van State gevraagd een oordeel te vellen over de subsidie. De Raad besloot de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, om advies te vragen.

Volgens de Commissie voldoet de miljoenensubsidie aan de kenmerken van staatsteun. Zo is het geld afkomstig uit overheidsmiddelen. Verder beïnvloedt de subsidie de concurrentiepositie van het vliegveld, want zonder de miljoenen van de overheid zou de nieuwe baan misschien niet gerealiseerd kunnen worden. Hierdoor zou „de luchthaven verliesgevend” blijven en „mogelijk failliet gaan”, stelt de Commissie. Tot slot behaalt Groningen Airport Eelde voordeel uit de subsidie, want het vliegveld hoeft niets terug te betalen.

Het is nu aan de rechters van de Raad van State te oordelen of ze het zwaarwegende, maar niet bindende, advies van de Europese Commissie overnemen.

Wietske Jonker-ter Veld, juridisch adviseur van omwonenden van het vliegveld, is „tevreden” met het advies. „Het zou mij verbazen als de Raad dit zomaar negeert”, stelt ze.

De directeur van het vliegveld, Jan Meulendijks, is verbaasd over het advies. „In Europa is het standaard dat de infrastructuur van vliegvelden door de overheid wordt gefinancierd. Als de Raad dit advies overneemt, kan dat verstekkende gevolgen hebben.”