Oerdegelijke Oude Schicht

U wilt exclusief en toch praktisch rijden, en daarbij niet nog eens een financiering afsluiten. Keuze volop, om dol van te worden en om dat te voorkomen geef ik u een tip. Bestudeer het leveringsprogramma van Ford. Een autofabrikant die het zonder de verkoopmantra’s exclusief en premium moet stellen.

Ford heeft dat ook niet nodig. Het bezit al jaren een ijzersterk imago van net zo goed en toch goedkoper. Heel anders dan een aantal fabrikanten dat zichzelf het predicaat premiummerk heeft toebedeeld. Want het lucratieve en status genererende premium is in autoland voor fabrikant én koper het hoogst haalbare. Consumentenbedrog, want de noodzaak van het forse prijsverschil per kilo voor in wezen dezelfde auto heeft nog nooit iemand kunnen overtuigen.

We bladeren door de bedrijfswagenprospectus van Ford. En ontdekken de Tourneo Connect S(hort) W(heel) B(ase), de benjamin van de Transit Connect-serie, een in Turkije gefabriceerde transporter die de afgelopen decennia in talloze uitvoeringen het Europese wegennet heeft overspoeld.

Om zoveel mogelijk laadruimte te creëren, heeft men hem de vorm van een doos gegeven. Neem dit perfecte Bauhaus-ontwerp en dan vooral de SWB-versie in u op en raak onder de indruk: de kloeke voorkant met daarin een overmaatse voorruit, dito koplampen en met boriumstaal versterkte voor- en achterbumpers. Een listige ontwerpknik in de zijruiten voor goed zicht op de dodehoekspiegels, ballonbanden als die van Olivier B. Bommel’s Oude Schicht. De verstevigingprofielen in dak en zijkanten zijn dezelfde als die in de vooroorlogse Junkers-vliegtuigen.

Omdat de markt van kleine particuliere personenbusjes groeiende is en Ford daaraan ook iets wil verdienen, heeft men de Transit Connect omgebouwd tot een vijfzitter door een achterbank en de typeaanduiding Tourneo toe te voegen.

Dit model verkoopt in ons land zeer matig: dit jaar dertien stuks. Waarom is een raadsel. Omdat hij te veel op een bedrijfswagen lijkt en het prijskaartje iets hoger is uitgevallen? Maar het is een aangename ervaring als je met de Tourneo gaat rijden.

De hoge instap is een uitkomst voor de stramme spieren, het ruime interieur heeft een fleurige uitstraling. Een dringend advies: kies niet het zandkleurige dashboard en de dito binnenbekleding, een stuitend lelijke en dorstopwekkende kleurencombinatie, de versie in blauw is de juiste. De forse stoelen zijn comfortabel en, evenals het stuur, in alle richtingen verstelbaar, het zicht rondom voldoende. De achterbank kan worden geobserveerd door de kinderbewakingsspiegel.

Kinderbewakingsspiegel! Waarschijnlijk verhaspelt uit het Duits door een goedkoop Chinees vertaalbureau. De schuifdeuren geven ruim baan aan de naar binnen en buiten rossende jeugd en aan uw al wat stijvere vrienden en vriendinnen. De geblindeerde ruiten achter de voorstoelen maken dat er ongehinderd naar buiten kan worden gestaard zonder dat de nieuwsgierige buitenwereld daar enige weet van heeft. Aansluitingen zijn er voor de onvermijdelijke iPod en dvd-speler, de standaard geluidsinstallatie klinkt ditmaal prima en er zijn klaptafeltjes en bekerhouders.

Dit is een oerdegelijke, snelle, scherp sturende en ondanks het ontbreken van een stroomlijn verrassend zuinige auto. En ook nog eens geschikt om als zakelijke filedeelnemer of als kleine taxi te fungeren.

Freddy Rikken

Freddy Rikken is fotojournalist en rijdt in een Peugeot 406.