‘Kapitein volgde maritiem recht niet’

De kapitein van het schip dat betrokken was bij een mislukte reddingspoging waarbij tien migranten verdronken in de Middellandse Zee, heeft zijn schip tijdens de operatie niet zo gemanoeuvreerd zoals het maritiem recht dat voorschrijft tijdens noodsituaties.

Dat bevestigt Arnold van der Heul van Jumbo Shipping, de Rotterdamse rederij van het betrokken vrachtschip Fairpartner. Volgens Van der Heul, die mede namens de kapitein spreekt, was er formeel echter geen sprake van een noodsituatie.

Afgelopen maandag verdronken tien Algerijnse migranten nadat de kapitein van de Fairpartner een bootje met in totaal twaalf migranten langszij had gedirigeerd omdat hij de situatie als zeer gevaarlijk had ingeschat en de migranten aan boord wilde nemen. Vermoedelijk kwamen de beide boten in botsing, waarna tien migranten verdronken.

Volgens Van der Heul was tot op het moment van de botsing „helemaal geen sprake van een noodsituatie”, en dus bestond de verplichting niet om bovenwinds te gaan liggen. Dat betekent dat het reddende schip zo gaat liggen dat het schip in nood in de luwte blijft. In noodsituaties is dit verplicht.

„Dat klinkt niet heel erg overtuigend”, zegt Frank Smeele, hoogleraar internationaal zeerecht aan de Erasmus Universiteit. „Als je migranten wenkt dat ze langszij moeten komen om ze aan boord te nemen, omdat ze in gevaar verkeren, dan lijkt er sprake van een noodsituatie.”