De ouderwetse leesmap in een nieuw jasje

Het ‘spraakmakend gesprek met Jan Marijnissen’ in Playboy gemist, afgelopen jaar? Geen tijd gehad voor de ‘Anybody’ met Nadia en Jeroen in de Viva? Of gewoon zin om (hoe lang is het ook alweer geleden?) de avonturen van de familie Duck te lezen?

Geen probleem. Zo vlak voor de feestdagen brengt uitgeverij Sanoma voor de eerste keer Best of (9,95 euro) uit, een 430 pagina’s tellend magazine met ‘de beste verhalen, strips, foto’s, columns en reportages uit 2007’. „Het is een heerlijke, mooie, en inspirerende verzameling geworden die u en uw eventuele huisgenoten vele uren leesplezier gaat bezorgen!”, aldus de redactie in het voorwoord. Duidelijke taal. Maar wat heeft Best of precies te bieden?

Om mee te beginnen: een rommelige en slordige opmaak. Het is onduidelijk waar de verhalen precies beginnen en waar ze ophouden, ook al omdat de paginanummers uit de inhoudsopgave niet altijd kloppen. Soms worden verhalen onder aan de bladzijde afgebroken om op de volgende pagina verder te gaan, alleen zitten we dan ineens een stuk verder in de tekst. De tussenliggende regels/alinea’s zijn bij het knip- en plakwerk blijkbaar ergens in de computer verdwenen. En dan zitten er tussen de pagina’s ook nog eens recepten gefrommeld, én drie soorten pakpapier, én een paar tabbladen, én losse, weinig interessante, pagina’s waar hoofdredacteuren en mensen met de achternaam ‘Best’ mogen vertellen over hun favoriete restaurant, tv-presentator, vakantieland, enz. Alles bij elkaar is het een onoverzichtelijk geheel.

Enkele tientallen tijdschriften hebben een verhaal mogen afstaan aan Best of. De variatie is groot. Het lijkt daarmee een beetje op de ouderwetse leesmap, maar dan in een nieuw jasje. Zo vertelt Jan Marijnissen in een interview (uit Playboy) over de oppositierol van de SP, zijn ruzie met de hoofdredacteur van De Telegraaf, en over de meningsverschillen met zijn dochter, die ook politicus is. Katja Schuurman (Viva) spreekt over getrouwd zijn, monogamie, en burn-outs. En Floor Faber (Viva) vertelt in haar column over bloed in de wc na een vrijpartij. Er zijn foto’s van vrouwen uit Afrika (Felderhof), recepten uit driesterrenrestaurant Oud Sluis (Lekker), foto’s van het feestje van de jarige koning Harald van Noorwegen (Vorsten), en verhalen over klimaat (Triv’), eigenwijze kinderkamers (Ariadne at Home), mode (Libelle) en jurken van kostuumontwerper Jan Aarntzen (Knip).

Voor wie is dit blad eigenlijk bedoeld? Voor het hele gezin? Nee, zegt uitgever Sandra Dol, het blad is voor vrouwen van 25 jaar en ouder. Ze zegt dat Best of gewoon „een lekker, divers tijdschrift” moest worden. De nadruk ligt op interviews, lifestyle, culinair, beauty, mode en wonen. Het blad heeft een oplage van 80.000 en moet twee keer per jaar gaan verschijnen. Dol: „Het is ons visitekaartje om te laten zien wat we kunnen. Vrouwen die de Viva lezen zullen niet snel de Playboy pakken, maar toch staan daar ook verhalen in die interessant zijn. Nu hebben we al dat materiaal bij elkaar gebracht. Maar je vindt in Best of geen naaktreportages uit Playboy. Daar zitten de meeste vrouwen niet op te wachten.”