Scholieren Finland en Zuid-Korea de beste

Scholieren in Finland en Zuid-Korea presteren internationaal gezien het beste op het gebied van wiskunde en lezen. Dit blijkt uit een onderzoek op basis van de studieresultaten van vierhonderdduizend vijftienjarigen in 57 landen. Het onderzoek wordt elke drie jaar uitgevoerd door de organisatie van geïndustrialiseerde landen OESO.

Buiten Europa doen vooral Aziatische landen als Taiwan, Hongkong en Zuid-Korea het goed. Met name de verbeterde resultaten in Zuid-Korea zijn opvallend. Het welvaartsniveau was in de jaren zestig nog gelijk aan dat van Afghanistan, zo stelt de OESO. Net als Finland beschouwt Zuid-Korea onderwijs als een sleutel tot economisch succes.

Nederlandse scholieren doen het goed in de natuurwetenschappen, maar ze vinden er weinig aan. Bij wiskunde staat Nederland op de vijfde plaats, bij de bètavakken op negen. Gevraagd naar de waarde die ze hechten aan natuurwetenschappen, staan de Nederlanders 56ste van 57 onderzochte landen. Nederland behoort tot de weinige landen waar meisjes significant slechter scoren en minder plezier beleven in bètavakken dan jongens. Ook hoort Nederland bij de landen met de grootste prestatieverschillen tussen allochtonen en autochtonen. Bij lezen scoort Nederland „bovengemiddeld”.

Het Verenigd Koninkrijk laat ondanks investeringen in het onderwijs een achteruitgang zien. Zowel op het gebied van wiskunde als taal komt het Verenigd Koninkrijk deze keer niet in de toptien voor, maar scoort zij net als Duitsland en Frankrijk ‘gemiddeld’ voor wiskunde en lezen.

In de topdertig van best presterende landen die de OESO samenstelde, scoren vooral de Verenigde Staten relatief laag (plaats 25 voor wiskunde). Onderaan bungelen Griekenland en Mexico, maar in beide landen is wel sprake van vooruitgang, aldus de OESO. Extra investeringen die in verschillende OESO-landen zijn gedaan op het gebied van wiskunde, hebben volgens de organisatie nauwelijks effect gehad. (Reuters, AFP, BBC)

Lees het hele rapport via nrcnext.nl/mijnnext