NS klaagt over ProRail bij NMa

De Nederlandse Spoorwegen en Connexxion hebben klachten ingediend bij de Vervoerkamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) over ProRail, de beheerder van het Nederlandse spoorwegnet. Volgens de vervoerders heeft ProRail hun te weinig spoorcapaciteit toegewezen, waardoor treinritten vervallen. De vervoerders verwijten ProRail dat het te veel tijd inruimt voor onderhoud aan het spoor.

„Eerst wilde ProRail een nacht per week onderhoud plegen, nu is dat enkele nachten per week”, zegt een woordvoerster van Connexxion. Doordat een baanvak waar onderhoud wordt gedaan ongeveer vijfenhalf uur vrij moet zijn van verkeer, moeten de eerste en laatste treinen op enkele trajecten geschrapt worden. „We zullen op sommige trajecten bussen moeten inzetten”, aldus Connexxion. Volgens de NS moeten in de nieuwe dienstregeling, die zondag ingaat, ongeveer 120 ritten vervallen. „Eén dag per week vertrekt de laatste trein van Hoorn naar Enkhuizen bijvoorbeeld vroeger”, aldus een woordvoerder van de NS.

De dienst Capaciteitsbeheer van ProRail verdeelt ritten op het Nederlandse spoor (een van de drukste van Europa) over zo’n dertig goederen- en personenvervoerders. Deze dienst ruimt ook tijd in voor de onderhoudsdienst van ProRail. NS en Connexxion verwijten het bedrijf gebrek aan transparantie. „We hebben in een eerder stadium alternatieven aangedragen, maar die zijn zonder motivatie geweigerd”, aldus de NS. Het bedrijf tekent verder protest aan tegen het feit dat ProRail 180 miljoen euro in rekening brengt aan NS voor gebruik van het spoor, zo’n 20 procent meer dan waar de NS op rekende.

In een reactie stelt ProRail dat het gebonden is door wetgeving en afspraken met aannemers. „Het komt de NS misschien beter uit dat wij het werk in tien minuten doen, maar dat kan niet”, zegt een woordvoerster van het bedrijf. ProRail heeft naar eigen zeggen concessies gedaan aan de NS en berekent de meerkosten daarvan nu door aan dat bedrijf.

Gisteren maakte Arriva bekend dat het weigert een contract met ProRail te tekenen, omdat ProRail afspraken over verbetering van het spoor in Groningen en Friesland niet wil vastleggen.