Dienstregeling NS vol met valkuilen

De nieuwe dienstregeling die NS en concurrenten Connexxion en Veolia komende zondag invoeren, maakt reizen per spoor veel moeilijker. Dit zegt reizigersvereniging Rover.

De treinreiziger uit Geldermalsen die volgende week een avondje naar Dordrecht wil, moet bijvoorbeeld opletten. Anders dan hij gewend is, kan de laatste trein terug wel eens drie uur eerder zijn vertrokken. Lotgenoten op de stations van Zwolle of Den Haag Centraal kunnen vergelijkbare varianten verwachten. Zo kan opeens de trein van middernacht naar Amsterdam vervallen zijn, bijvoorbeeld als het een dinsdag is in een week met een oneven nummer.

Volgens NS vervallen er 120 ritten per week, doordat in de late avonduren meer baanvakken onderhouden zullen worden door ProRail, exploitant van het spoorwegnet.

„Het nieuwe spoorboekje zit vol valkuilen”, zegt een woordvoerder van Rover. Amper een week geleden zei minister Eurlings (Verkeer, CDA) dat binnenkort zonder dienstregeling zou kunnen worden gereisd, maar Rover adviseert reizigers het nieuwe spoorboekje bij de hand te houden. „En koop alvast een grotere tas, want het is twee keer zo dik als anders, door alle voetnoten”.

Welke trein precies rijdt en hoe laat, hangt af van dag of week. Het antwoord zou in het spoorboekje moeten staan. Of niet, maar dan staat het op internet, zegt NS. Of op een aanplakbiljet in het station. De reiziger moet ook even nagaan of intussen de vervangende bus niet net wegrijdt.

NS moet in 2008 wel 28 miljoen euro extra betalen voor gebruik van het spoornet. NS en Rover hebben hierover een klacht ingediend bij de Vervoerkamer Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).