Turner Prize voor Mark Wallinger

De Turner Prize, de belangrijkste onderscheiding voor Britse hedendaagse kunst, is gisteren toegekend aan Mark Wallinger. Hij krijgt de prijs voor zijn installatie State Britain eerder dit jaar in Tate Britain.

Veel Britten associëren Mark Wallinger echter meer met een video waarop hij als beer vermomd door een Berlijns museum doolt.

De 48-jarige Wallinger geldt al jaren als een van de toonaangevende moderne kunstenaars in Groot-Brittannië. In 1995 werd hij al eens genomineerd voor de prijs, maar toen moest hij beeldend kunstenaar Damien Hirst voor laten gaan. Veel critici begroetten hem als een waardige winnaar. „De prijs is dit jaar toegekend aan een echt goede kunstenaar”, oordeelde Tom Lubbock vanochtend in de Britse krant The Independent.

State Britain was een getrouwe kopie van de rommelige maar kleurrijke uitstalling van Brian Haw, een vredesactivist die jarenlang voor het Britse parlement protesteerde tegen de oorlog in Irak, tot hem dat in 2006 werd verboden door een nieuwe wet. Binnen een straal van een kilometer om het parlement mocht niet langer zonder toestemming van de politie worden gedemonstreerd. De grens loopt door Tate Britain. Met een knipoog naar de autoriteiten werd State Britain deels binnen de straal opgezet.

Bij de bekendmaking van de winnaar gisteren in Liverpool, prees Wallinger Haw als „de laatste dissidente stem in het land”. De kunstenaar had ook advies voor de Britse regering: „Breng de troepen naar huis, geef ons onze rechten terug en vertrouw mensen.”

Wallingers bekendste werk is wellicht de sculptuur Ecce Homo op Trafalgar Square in 1999, waarop de gestalte van Jezus met een doornenkroon was te zien. Ook zijn bijdrage voor de huidige Turner-tentoonstelling in Liverpool baarde opzien. Het was fysiek en financieel onmogelijk State Britain – kosten 90.000 pond – te herhalen. Daarom zond hij de video Sleeper uit 2005 in, waarin hij als beer vermomd rondzwerft in de Neue National Galerie in Berlijn.

Sommigen begroetten het werk als een subtiele manier om in te gaan op vragen van identiteit en politieke symboliek in een stad die het middelpunt vormde van de Koude Oorlog. Anderen konden er juist geen waardering voor opbrengen.

Bekijk een video met Wallinger op http://www.tate.org.uk/tateshots/episode.jsp?item=9107