Oberfläche machen!

In de aanloop naar Sinterklaas speelt redacteur Hendrik Spiering nieuwe bordspelletjes. Vandaag berespannende puzzelige legspellen.

Als vervloeking van eigen stommiteit en intense vreugde over eigen slimheid elkaar in snel tempo afwisselen, weet je: dit spel is oké. Zo ook Qwirkle. Het is een soort kruising tussen Set en Rummikub. Er zijn zes symbolen in zes verschillende kleuren, op mooie houten stenen, en je mag rijtjes leggen van dezelfde kleur of van hetzelfde symbool, maar nooit dubbele in één rijtje. Als je aanlegt aan lange rijtjes krijg je meer punten. Wie een rijtje compleet maakt (zes stuks) krijgt een bonus. Je leert het zo, en het is berespannend. De twee 8- en 9-jarigen die toevallig in huis waren toen Qwirkle binnenkwam, waren er direct door gegrepen. „Een tien-plus!” zeiden ze na afloop. En het fijne is: je kunt elkaar óók dwarszitten.

Puzzelige legspellen vormen een duidelijke trend. Als het grootste succes van het jaar 2007 beschouwen we Blokus. Ons gedrag bewijst het. Als we op een spelletjesavond ook maar even wat tijd overhouden, is er geen twijfel wat we in die extra tijd gaan doen. Blokus natuurlijk! „Eigenlijk is dit een basisspel dat in ieder huishouden aanwezig moet zijn”, verzuchtte een van ons, die inmiddels zélf al alle varianten in huis heeft gehaald.

En wat is het nou helemaal? Een landjepikspel op glas-in-loodbasis. Superspannend. Ieder krijgt 21 stukken, samengesteld uit maximaal vijf vierkantjes, allemaal verschillend. Je begint in de hoek en er is één regel: je mag alleen aanleggen aan een hoekje van je eigen kleur, niet plat tegen een eigen stuk aan. Wie op het eind de meeste vierkantjes kwijt is, heeft gewonnen. Onmiddellijk ontstaat een run op het centrum. Gebied afgrendelen! En dan doorbeuken naar de hoek van een ander. Best fijn puzzelspelletje hoor, maar wij gingen er gauw Duits bij praten: Oberfläche machen und gleich reinpenetrieren! Meer intellectueel genoegens spelen ook mee, als je een onmogelijk vormpje toch nog handig weet in te passen. Liefst zo dat het een ander muurvast legt.

Het derde puzzelspelsucces dit jaar is Meander, het meest fysieke van de drie. De volwassen man met wie ik het speelde, kreeg iets uiterst aandachtigs in zijn handbewegingen. Balletjes van een heuveltje laten rollen, mmmmm.

Om en om pak je blind een ‘puzzelstukje’ met geultjes en dat leg je aan op het bord. Als het bord vol is, zet je het schuin en kijk je hoeveel van je vijf kogeltje mooi de overkant halen. Je speelt dwars op elkaar. Er zijn allerlei varianten in de spelregels. En wat niet eens in de regels staat: je kan er na een kogelregen ook een stukje uit halen en iedere speler nog eens vijf keer laten schuiven, en dan nog eens. Eindeloos.

Qwirkle, (Mindware, importeur: www.denkspellen.nl) € 30, 2-4 spelersBlokus, (Hodin) € 25, 2-4 spelersMeander (Cremm, bedacht door Justus van Oel), € 35, 2 spelers.