Leuk geprobeerd, Youp

Youp van ’t Hek werkte biermerk Buckler persoonlijk van de markt, maar met de glossy zal dat niet lukken.

Werken we op Hyves niet allen aan onze eigen glossy?

Het begon allemaal met Linda de Mol, zoals in dit land de laatste jaren alles met Linda de Mol begint. Of ze nou vreemdgaat, scheidt of gewoon eens een ander standje probeert (niets menselijks is haar vreemd), heel vrouwelijk en hormonaal in de war Nederland snuffelt er achteraan. Als de blonde presentatrice vanavond reclame gaat maken voor maandverband dat naast vleugels ook twee op afstand bestuurbare straalmotoren herbergt, zijn de betreffende schappen in de supermarkt morgen leeg.

Omdat Linda met de glossy begon, was het dus gedoemd een succes te worden. Voornaamste volgeling was Mathijs van Nieuwkerk. Daarnaast zorgden onder andere de Heleen (van Royen), de Ruud (Gullit) en de Catherine (Keyl) voor gevulde rekken in de kiosk.

Sinds vorige week is er ook de Youp (van ’t Hek), al ligt dat anders. De glossy van de bebrilde en bebretelde grappenmaker uit Naarden is een anti-glossy. Youp neemt de glossycultuur in ons land op de hak, waarschijnlijk in de hoop op een Buckler-effect.

Vakwerk, ik kan niet anders zeggen. Zo’n actie levert aandacht op en dat is meer dan welkom voor een cabaretier wiens programma’s steeds meer op elkaar gaan lijken. Iedereen lacht met Youp mee, waardoor de Youps als warme broodjes over de toonbank gaan. En Youp heeft zich de afgelopen weken kunnen verkneukelen terwijl hij 180 pagina’s onzin over zichzelf aan elkaar schreef.

Toch gaat het hem niet lukken denk ik, een tweede Bucklergate. Want hoe grappig we Youp ook vinden, we zijn verknocht aan de glossy’s. Volgende week willen we gewoon weer weten met welke shampoo Mathijs zijn haardos in conditie houdt en hoe Heleen het volhoudt dagelijks zes keer geslachtsverkeer te hebben, met zes verschillende mannen.

Maar de drang zit dieper. We willen in het leven van onze rolmodellen kijken om onszelf te perfectioneren. Met als uiteindelijk doel, jawel, een eígen glossy. Het ultieme geluk. In de tussentijd oefenen we er lustig op los. Bijna allemaal hebben we al een miniglossy op internet, alleen noemen we dat Hyves. Ga maar na: een persoonlijk stukje ruimte, waar je anderen jouw wereld laat zien. Jouw merken, jouw muziek, jouw voorkeuren in je publieke Hyves. En niet te vergeten jouw foto’s. Dat wil zeggen, de foto’s waar je mooi opstaat, liefst goed gebruind tijdens een zonvakantie, en de foto’s die onomstotelijk bewijzen hoe gezellig of sympathiek je wel niet bent.

Ik hang er graag rond, in de speeltuin van die internetglossy’s. Sommigen slagen erin heel nieuwe werelden om zich heen te creëren. Bij anderen denk ik alleen: ach gossie. Maar misschien zijn dat wel de mensen met de grootste kans op een toekomst met een échte eigen glossy.

Thijs Pennings is journalist bij Omroep Venlo en schrijft columns voor jongerensite kloeken.nl.

Meer columns lezen? Kijk op kloeken.nl