Arriva zet conflict ProRail op scherp

Vervoerder Arriva weigert een contract met spoorbeheerder ProRail te ondertekenen. De vervoerder vindt het onterecht dat ProRail afspraken over verbetering van het treinvervoer niet wil vastleggen. ProRail wil niet verder gaan dan een inspanningsverplichting en dat vindt Arriva-directeur Anne Hettinga onvoldoende. Hettinga zou voor zondag, als de nieuwe dienstregeling ingaat, moeten tekenen. Hij verklaart dat hij „bewust de zaak op scherp zet” om een beter treinvervoer voor de reiziger tot stand te brengen. „We praten al twee jaar met ProRail over allerlei zaken. Maar ze willen niet verdergaan dan mondelinge toezeggingen.’’ Als voorbeeld geeft hij de door Arriva gewenste verbetering van de dienstregeling op het traject Groningen-Veendam. „We moeten er vijf nieuwe treinen voor kopen en die optie loopt eind deze maand af. Maar ProRail wil concrete afspraken niet op papier zetten.” Een ander voorbeeld zijn de lijnen Sneek-Leeuwarden, Zuidbroek-Groningen en Groningen-Leeuwarden, waar Arriva treinen vaker wil laten stoppen of vaker wil inzetten. Op het traject Groningen-Leeuwarden wil de vervoerder op enkele delen nieuwe rails aanleggen voor verdubbeling van het spoor. „Maar ook hierover wil ProRail niets concreets vastleggen”, aldus Hettinga. Hetzelfde geldt voor verhoging van de perrons, nieuwe voedingskasten en de aanleg van gesloten toiletsystemen in de treinen, zegt hij. „Daarover willen ze geen vaste data in het contract vastleggen.” Hij vermoedt dat ProRail bang is voor schadeclaims, als de afspraken niet worden nagekomen. Maar volgens Hettinga krijgt Arriva zelf ook met boetes te maken van de provincie, als het treinvervoer niet volgens de concessie plaatsvindt. Hettinga wil met zijn weigering een bewust signaal afgeven aan de „buitenwacht” dat het niet alleen de schuld is van de vervoerder, wanneer treinen overvol raken of er andere problemen zijn. Sinds Arriva de spoorlijn op 1 januari vorig jaar overnam van NoordNed, is het reizigersaantal met dertig procent toegenomen. In de spits zitten de treinen van Leeuwarden naar Groningen bomvol . Een woordvoerster van ProRail erkent dat er „fouten” zijn gemaakt bij de afspraken met de regiovervoerders. Welke dat zijn wil ze overigens niet kwijt. „Maar we zullen er alles aan doen om ze te herstellen.”