‘Samen kunnen we Adecco inhalen’

Nog geen maand nadat Vedior herziening van de strategie had aangekondigd, is overname door concurrent Randstad een feit. Doel: nummer één worden.

Amsterdam, 3 dec. - Ruim een maand nadat Vedior-topman Tex Gunning een heroriëntatie bij zijn uitzendbedrijf had aangekondigd, verkoopt hij zijn bedrijf aan zijn Nederlandse concurrent Randstad. Gunning kan na de integratie van de twee bedrijven op zoek naar een nieuwe baan, nadat hij deze zomer pas was aangetreden. Randstad-topman Ben Noteboom mag de nieuwe combinatie uitbouwen tot de grootste uitzender van de wereld. Een gesprek met de nieuwe partners.

Wanneer bent u gaan praten en wie nam het initiatief?

Noteboom: „Een week of drie geleden, dacht ik. Weet ik niet meer precies. Het was op een moment dat Tex zijn strategische heroriëntatie aankondigde. Daarop maakte hij een rondgang in de industrie. Wie nou wie als eerste belde is niet zo relevant, vind ik. We kennen elkaar natuurlijk goed, via brancheverenigingen.”

Was verkoop van Vedior nadrukkelijk een mogelijkheid bij die heroriëntatie?

Gunning: „In een brief aan onze aandeelhouders stond dat een overname van ons bedrijf zeker een van de mogelijkheden was. Uit een gesprek met Ben bleek al snel dat onze beide bedrijven elkaar perfect aanvullen, zowel in de verschillende activiteiten, als in aanwezigheid in verschillende landen. Randstad zit meer op de massamarkt, wij zijn meer gespecialiseerd. Bij elkaar ontstaat een bedrijf met ruim 17 miljard euro aan omzet en een hele mooie spreiding. Het klikte tussen ons. Als twee bestuursvoorzitters zeggen dat dit een prachtige combinatie is die gaat werken, dan is het een mooi moment om samen te gaan.”

Het gerucht gaat al langer dat Vedior bovenaan een overnamelijstje bij Randstad stond

Noteboom: „Ik zeg: oh. Er gaan zoveel theorieën over ons, over de markt. Die kan ik niet allemaal geloven.”

Schrok u toen afgelopen vrijdag de fusiebesprekingen uitlekte?

Noteboom: „Daar waren wij zeer door verrast. We zaten net in de eerste bespreking van het boekenonderzoek toen dat gebeurde. Het team dat op de hoogte was is zeer beperkt, zo’n honderd man. Daarbij zitten ook veel adviseurs. Er is een zeer strikte geheimhouding afgesproken. Er is geen enkele verdenking tegen een van hen. Ik zal vooraan staan te klappen als men het lek gevonden heeft.”

Waren er meer gegadigden voor Vedior, wereldmarktleider Adecco bijvoorbeeld, of investeringsmaatschappijen?

Gunning: „We zijn nooit door anderen benaderd. Toen we met Randstad in gesprek raakten, wisten we vrij snel dat dit de beste optie was. We stonden ook niet onder druk van onze aandeelhouders. Die zaten erg te wachten op datgene wat ik eind oktober in het vooruitzicht stelde: een strategische heroriëntatie. Ik denk dat zij ook zullen zien dat dit een unieke kans is, die we niet moeten laten lopen.”

Denkt u dat u samen Adecco als internationale marktleider kunt verslaan?

„Gunning: „Absoluut. We bieden Randstad de kans om de Champions League te winnen. Ik geloof erin dat wij Adecco over een jaar of vijf hebben ingehaald.”

Is het niet gek dat u nu al weer wegmoet, terwijl u net bij Vedior zit?

Gunning: „Ik had een erg goede baan bij Unilever, als hoofd Azië. Aan deze baan had ik strikt genomen geen behoefte. Maar ik vond het leuk, ik wilde Vedior graag helpen het bedrijf naar een volgende fase te begeleiden. Dat het zo zou lopen, had ik niet gepland. De overname is niet in mijn persoonlijke belang. Maar ik ben er trots op wat we nu hebben bereikt. Nee, ik zie mezelf niet teruggaan naar Unilever. Er komt vast wel weer iets anders voorbij.”

Verwacht u problemen met mededingingsautoriteiten? Vanuit Frankrijk kreeg u na vrijdag al kritische vragen.

Noteboom: „In Frankrijk verwacht ik sowieso geen problemen. We zijn daar nummer drie in de markt. In Nederland zijn we de grootste partij, maar niet zo groot als wel wordt aangenomen. Ik schat ons marktaandeel op 24 procent en dat van Vedior op 7 procent. De markt is erg versnipperd. We hebben honderden, zo niet duizenden concurrenten. Ik verwacht geen onoverkomelijke problemen.”

In veel steden staan uw uitzendbureaus naast elkaar. Welk merk zal verdwijnen?

Noteboom: „We zullen voorlopig geen drastische veranderingen doorvoeren. We willen geen merkwaarde vernietigen. Beide merken zijn ijzersterk en kunnen naast elkaar bestaan. De eerste aandacht ligt op het behalen van kostenvoordelen van naar schatting 100 miljoen euro per jaar.”