Nueva Manteca is nog zoekende

Concert: Nueva Manteca. Gehoord 30/11 BIMhuis, Amsterdam

Nee, er werd vrijdag niet gedanst in het uitverkochte BIMhuis. En dat vond Nueva Manteca prima omdat hun muziek daarvoor ook niet bestemd is. De band speelt namelijk latinjazz en dat moet men niet verwarren met salsamuziek die speciaal voor dansers is gestroomdlijnd. ‘Cubop’ noemt Nueva Manteca zijn stijl ook wel, een samentrekking van Cuba en bebop.

De afstand tot salsa werd in het verleden – de band bestaat al bijna twintig jaar – onderstreept door bewerkingen van salsa-vreemde onderwerpen als Porgy and Bess en West Side Story. In ‘97 schreef leider Jan Laurens Hartong zelfs een jazzmis, getiteld Afro Cuban Sanctus. Zo plechtig was het deze keer niet en terecht, gezien het onderwerp: de muziek van Motown, de roemruchte hitfabriek uit Detroit. De Supremes werden overgeslagen, de nadruk lag op Stevie Wonder en diens liedjes van rond 1970.

Geen hits die onwrikbaar in het collectieve geheugen zitten, zo bleek in het BIMhuis waar Overjoyed en zelfs het latin-getinte Another Star zonder zanger en koortjes nauwelijks werden herkend. Wat wel overkwam was het dreinende Isn’t she lovely waarin het geluid van Aisha, Wonder’s baby van destijds, echter node werd gemist. Ook What’s going on van Marvin Gaye maakte zonder dansers en gillende meiden minder indruk dan in 1974.

Het bewerken van oude hits is altijd een linke zaak. Maar wat Nueva Manteca meer frustreerde was het feit dat de arrangementen nog niet in de hoofden van de musici zaten. Er werd nog teveel van blad gelezen. Daarnaast was duidelijk dat de jonge en bedeesde trompettist Rik Mol het nog niet gewend is een zware ritme-sectie achter zich te hebben. Een mededeling tussendoor verklaarde veel: het Motown-repertoire moet nog worden opgenomen voor een cd; het publiek zat dus eigenlijk bij een repetitie.

Nueva Manteca klonk eigenlijk het best in de stukken die los van Motown stonden: een compositie van trompettist Freddie Hubbard met een spectaculaire trommel-solo van Lucas van Merwijk en uitvoeringen van ouder materiaal als All Blues van Miles Davis en het lijflied Manteca, geleend van de Cubaanse slagwerker Chano Pozo.