Museum weigert expositie met foto’s van islamitische homo’s

De Iraanse kunstenares Sooreh Hera wordt naar eigen zeggen telefonisch en per sms bedreigd naar aanleiding van haar fotoserie over homoseksuele moslims. Het Haagse Gemeentemuseum weigert een aantal van haar foto’s waarop homoseksuelen maskers dragen die de profeet Mohammed en zijn schoonzoon Ali voorstellen, te exposeren. Internetsite YouTube heeft zaterdag een videofilmpje met werk van Hera van de site verwijderd.

Volgens gelovige moslims is het verboden om de profeet Mohammed af te beelden, en al helemaal binnen een context van homoseksualiteit. „In Iran kunnen homo’s de doodstraf krijgen, maar homoseksualiteit komt er veel voor”, aldus de kunstenares. „Die hypocrisie wilde ik aan de kaak stellen.”

Directeur Wim van Krimpen van het Gemeentemuseum was eerst van plan de werken op te hangen, maar zegt te hebben besloten ze te weren naar aanleiding van uitspraken van Hera (34) vorige week in dagblad De Pers. Naar zijn idee heeft zij al bij voorbaat ophef veroorzaakt. Haar foto’s „lokken te veel [beledigde] reacties uit”, aldus Van Krimpen.

Het Museum Gouda heeft aangeboden het werk te exposeren.

Het project Adam en Ewald, zevendedagsgeliefden van Hera, die sinds zeven jaar in Nederland woont en onlangs afstudeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, toont zeven homostellen in Nederland; de meesten volledig, maar er zijn ook foto’s waarop twee mannen maskers dragen.

[Vervolg GEMEENTEMUSEUM: pagina 9]

GEMEENTEMUSEUM

Goede kunst, prima boodschap, maar liever geen discussie

[Vervolg van pagina 1] Eén foto toont een man in leren broek met ontblote billen. Op een andere lijkt een man de borst van zijn geliefde te liefkozen. Volgens Hera dragen de mannen, afkomstig uit Iran, de maskers omdat ze niet herkend willen worden.

Dat de maskers de beeltenis van Mohammed en Ali tonen was het idee van Hera. „Ik wil laten zien dat achter die religieuze gezichten een andere werkelijkheid schuilt. Onder moslimmannen komt veel homoseksualiteit voor. Via mijn kunst wil ik deze hypocrisie aan de kaak stellen.”

Volgens Van Krimpen is er niets mis met de boodschap die Hera uitdraagt. „Van mij mag haar serie nog steeds op de expositie hangen”, zegt Van Krimpen. „Alleen de foto’s met die maskers wil ik er niet bij hebben. Die lokken te veel reacties uit. Dat vind ik niet goed binnen de huidige situatie.”

Volgens Van Krimpen helpt het voortdurende uitdagen en beledigen van moslims de kunst niet „en het debat in Nederland al evenmin.”

Van Krimpen zegt dat hij, toen hij het werk van Hera selecteerde voor de tentoonstelling, zich niet realiseerde dat het om een beeltenis ging van de profeet en zijn schoonzoon. „Ik weet niet hoe Mohammed eruit ziet.”

Hij kwam er pas vorige week achter toen hij, terwijl hij in Luxemburg zat, telefonisch over de kwestie benaderd door een journalist van dagblad De Pers. Op woensdag stond daar een interview met de Iraanse kunstenares in waarin ze ondermeer uitlegde welke beeltenissen er op de twee maskers staan. „Ik vind het een aardig meisje en een goede fotograaf, maar ze heeft zelf de publiciteit gezocht. Dat vind ik geen goed idee. Hier zit te veel een ‘uitlokkingselement’. Ze heeft haar doel bereikt. Je roept ‘Mohammed’ en ‘homo’ en voor je het weet staan alle kranten er vol mee.”

Volgens Hera werd ze vorige week zelf benaderd door de journalist van De Pers. „Ik denk dat ze op mijn website waren gestuit en me daarom hebben gebeld.”

Van Krimpen zegt haar foto’s wel graag te willen kopen. „Omdat het goed werk is. Ik beoordeel een kunstwerk op artistieke kwaliteiten. Wij leggen in het museum een uitgebreide fotocollectie aan en ik denk dat we het over een paar jaar wél kunnen laten zien. Ik ga er namelijk vanuit dat de integratie dan voltooid zal zijn. En dan kunnen we ook zien dat die hele rel destijds nergens over ging.”

Hij wil de gewraakte foto’s niet in het Gemeentemuseum ophangen omdat het om een ‘publieke ruimte’ gaat. „Maar als ik een galerie had, zou ik ze wel hebben opgehangen.”

Hera zegt door deze uitspraken van Van Krimpen ‘beledigd’ te zijn. „Ik vind het bizar. Hoe kan je nu foto’s kopen en zeggen dat je ze over tien jaar wél wil exposeren. Eerst wordt mijn werk positief beoordeeld en nu moet het ineens weg vanwege de inhoud? Nu is het museum ineens bang voor reacties? Dan kan ik vanaf nu maar beter bloemen gaan fotograferen. Dan hebben we tenminste geen last van moslims.”

De tentoonstelling ‘7up’ gaat 15 december open in het Gemeentemuseum Den Haag. www.gemeentemuseum.nl

Bekijk de overige foto’s en discussieer mee op www.nrc.nl/discussie.