Billie Holiday

Eerlijk gezegd vond ik dat ik niet de meest geschikte stem had om Billie Holiday te vertolken. Toen producent Albert Verlinde me vroeg om de hoofdrol te spelen in een musical over haar leven, heb ik hem gelijk gezegd dat het geen imitatie kon worden. Zij zong veel introverter dan ik en uit mezelf ben ik veel beweeglijker. Ik was een fan van Diana Ross en haar vertolking van Billie Holiday in de film Lady Sings The Blues. In ’89 ben ik begonnen bij de musical Cats en daarna heb ik vaak nee moeten zeggen tegen musicalrollen. Maar dit was een uitdaging die ik niet kon laten liggen.”

Zangeres Ruth Jacott vertolkt de hoofdrol in de musical Billie Holiday over leven en werk van de Amerikaanse jazzdiva, die in 1959 op 44-jarige leeftijd overleed na een leven vol tragiek, huiselijk geweld en drugsverslaving. Jacott (47) werd bekend met overwegend Nederlandstalige liedjes, waaronder het duet Blijf bij mij met Paul de Leeuw en de titelsong van de tv-serie Onderweg naar morgen. De musical omvat Holiday-klassiekers als God bless the child en Strange fruit.

„Billie Holiday zong vooral ballads. In de musical wordt haar levensverhaal verteld aan de hand van de nummers die ze zong. Dat is wonderlijk goed gelukt, want Billie zong veel materiaal dat haar op het lijf geschreven was. Lady sings the blues, dat is echt het verhaal van haar leven. Om me in haar situatie te verplaatsen ben ik haar biografie gaan lezen en heb ik al haar muziek weer tevoorschijn gehaald, waar ik vroeger ook al veel naar luisterde.

„De tragiek in haar leven is iets waar je moeilijk omheen kunt. Natuurlijk doet dat iets met me. In eerste instantie was ik bezig met het instuderen van mijn rol, maar ik weet nog goed hoe het op de vierde repetitiedag pas werkelijk tot me doordrong. Toen was er een moment waarop ik vol schoot. Haar ellende begon al toen ze een kind was, met een verkrachting en een algemeen gebrek aan liefde. Ik kom zelf uit een warm nest, dus het contrast is des te groter. Het is een zware rol met heel veel dialoog, veel drama en gegil.

„Billie heeft nooit kunnen genieten van haar succes. Ze koos de verkeerde mannen en ze zocht haar heil in drugs. Dat is spijtig, maar zo werkt het vaak wel. Wij als luisteraars verwachten van onze muzikale helden dat ze al die ellende doormaken, zodat wij kunnen genieten van hun levenservaring.

„Het is belangrijk dat jongere generaties een lied als Strange fruit horen, waarin racisme op een harde manier wordt bezongen. Het mag dan niet meer zo zijn dat er mensen gelyncht worden in Amerika, maar je kunt zo’n lied nog steeds betrekken op oorlogsgeweld of discriminatie. Uit het leven van Billie Holiday zijn wijze lessen te leren. Een happy end heeft haar verhaal niet, maar de musical stuurt de mensen naar huis in het besef dat ze iets geleerd hebben over een bijzonder iemand.”

Billie Holiday, de musical. Première: 17/12 Schouwburg Leiden. Voorstellingen tot april 2008. Zie voor data en reserveren www.theaterhits.nl.