Schrappen Zuiderzeelijn kweekt separatisten

Als Gooise woonachtig in het Noorden verbaas ik me over alle grote en kleine voorbeelden van zelfbevoordeling van het westen des lands met als voorlopig toppunt het schrappen van de Zuiderzeelijn. De 2 miljard compensatie was eerder een paar honderd miljoen meer en wordt gezien als een sigaar uit eigen doos.

Het argument dat de lijn niet rendabel zou zijn, is schaamteloos. Er zijn tal van megaprojecten aan te wijzen die niet rendabel zijn, maar gewoon nodig. 67 procent van de lezers van het Dagblad van het Noorden meent dat men zich hier maar op Noord-Duitsland moet richten, omdat er van Den Haag niets te verwachten valt.

Wie systematisch het gevoel krijgt er niet toe te doen, terwijl de rijkdommen van eigen bodem of arbeid ingeleverd moeten worden, raakt getergd. Extra schrijnend als het eigen gebied achterblijft in relatieve armoe. De rijkdom van de Gouden Eeuw was óók al voor een groot deel aan de turf uit het arme Noorden te danken, de olierijkdom is Schoonebeek niet aan te zien en het armste deel van Nederland levert de staat nu 5 miljard aardgasbaten op.

Er zijn nog geen tekenen van een zich echt organiserend separatisme in het Noorden. Als na het schrappen van de Zuiderzeelijn de noorderlingen met hun lage voorzieningenniveau via kilometerheffingen ook nog moeten `meebetalen aan de files in het westen` zal de woede verder toenemen.

Om het Noorden niet langer het uiteinde van Nederland te laten zijn, maar een schakelpunt tussen het Westen van ons land en het Duitse en Scandinavische achterland is de Zuiderzeelijn noodzakelijk. Of schikt dat de Randstad soms niet?