‘Randstad wil eigen overname voorkomen’

De nummer drie van de uitzenders wil de nummer vier overnemen. Een onverwachte stap van Randstad. Waarom? En wordt de combinatie niet te groot in Nederland?

Toen uitzendconcern Vedior een maand geleden een „strategische heroverweging” aankondigde, dacht niemand aan de strategie ‘uitverkoop’, althans niet publiekelijk.

Analisten hadden het over het uitbreiden van de bemiddeling van vast personeel ten koste van het traditionele uitzendwerk. Of over herziening van het Vedior-beleid om veel verschillende merknamen te gebruiken.

Gisterochtend bleek echter dat Vedior in gesprek is met concurrent Randstad, met als doel door dit bedrijf te worden overgenomen. Dat werd bekend nadat beurstoezichthouder AFM de handel in aandelen Vedior stillegde omdat er ongebruikelijk veel aandelen werden verhandeld en de koers sterk steeg.

Uit de daaropvolgende – summiere – berichten van beide bedrijven is af te leiden dat Randstad een „indicatief voorstel” heeft gedaan. Wat wil Randstad met de overname bereiken?

Het bedrijf wil nu geen nadere toelichting geven, maar een van de redenen zou kunnen zijn dat de activiteiten van Vedior en Randstad elkaar goed aanvullen. Door Vedior over te nemen versterkt Randstad zijn positie vooral in de VS, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

In Amerika is dit bedrijf met een marktaandeel van 16 procent weliswaar groter dan Vedior, maar diens marktaandeel van 9 procent wordt vooral behaald met meer gespecialiseerd uitzendwerk. En dat levert hogere marges op. Beide uitzenders streven ernaar in verhouding meer omzet te behalen met het gespecialiseerde werk. En Vedior lijkt daarin iets voor te lopen.

Ook in Frankrijk vullen de twee elkaar mooi aan, zegt analist Johan van den Hooven van zakenbank Theodoor Gilissen. In dat land is Randstad klein, maar behaalt Vedior juist het leeuwendeel van zijn omzet, 40 procent. Toch is het marktaandeel van Vedior niet groter dan 15 procent. Het bedrijf moet het Zwitserse Adecco (30 procent) en het Amerikaanse Manpower (20 procent) voorlaten.

Dat zou nog een reden kunnen zijn voor de overname. Randstad en Vedior staan met jaaromzetten in 2006 van 8,2 en 7,7 miljard euro nummer drie en vier op de wereldranglijst. De verwachte gezamenlijke omzet in 2007 is ongeveer 17,6 miljard euro. Daarmee zouden ze nummer twee zijn, vóór Manpower, met een geschatte omzet dit jaar van 13,8 miljoen euro. Adecco blijft de grootse met een geschatte omzet van 21,3 miljard euro.

Het zou een defensieve overname kunnen zijn, waarmee Randstad wil voorkomen zelf te worden overgenomen. Van den Hooven: „Als stevige nummer twee wordt de kans daarop beslist kleiner.” Adecco én Manpower zijn volgens hem mogelijk geïnteresseerd in Vedior.

Hoe dan ook heeft Randstad (te) veel geld in kas, en heeft het bedrijf altijd gezegd niet alleen te willen groeien door omzetverhoging, maar ook door overnames. „Maar ik had verwacht dat Randstad acquisities zou doen in Duitsland, de VS, Japan misschien”, zegt Van den Hooven.

Voor de Nederlandse markt biedt de combinatie nauwelijks voordeel, zegt hij. Sterker, het kan zelfs een probleem zijn. Randstad heeft zelf al een marktaandeel van bijna veertig procent op zijn thuismarkt en zou samen met Vedior meer dan 45 procent hebben. „Dan zullen ze van de mededingingsautoriteiten iets moeten verkopen.”

Dat is maar zeer de vraag, zegt mededingingsadvocaat Martijn Snoep. „De markt voor uitzenders is een dynamische markt, zonder hoge drempels voor concurrenten om toe te treden of door te groeien.” Er komen regelmatig nieuwe bedrijven bij, zegt hij. Bovendien kan een grote partij zijn prijs voor uitzendwerk niet makkelijk verhogen, omdat klanten prijsbewust zijn en uitzendkrachten vaak bij meerdere bureaus zijn ingeschreven. Wel verwacht Snoep dat Brussel of, als de zaak verwezen wordt, de Nederlandse mededingingsautoriteit, grondig onderzoek doet. „Dat is normaal bij zulke marktaandelen.”