Previn en Mutter hervinden elkaar

Concert: Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. André Previn met Anne-Sophie Mutter, viool. Gehoord: 14/11 Concertgebouw Amsterdam. Herh.: 15, 16/11.

Hilarisch was gisteren op het podium van het Amsterdamse Concertgebouw de ontmoeting tussen dirigent en soliste. André Previn – 77 en slecht ter been – was na Glinka’s ouverture Roeslan en Ljoedmilla tussen de musici blijven staan. Hij keek langdurig naar de trap. Eindelijk verscheen daar de Duitse violiste Anne-Sophie Mutter. Na de afdaling keek ze rond. Toen Mutter eindelijk haar echtgenoot ontwaarde, strekten beiden de armen naar elkaar uit. De verrassing leek groot. ‘Hé, jij ook hier?’

De in Duitsland geboren Amerikaan Previn is voor het eerst in vijftien jaar terug bij het Concertgebouworkest. Onlangs zegde hij nog op medisch advies concerten in Rotterdam af. Hij kwam nu vanuit de zaal op en dirigeerde zittend. Previn is beroemd als dirigent van wereldberoemde orkesten en ook als componist van po pulaire muziek.

Het Vioolconcert van Tsjaikovski was bij het echtpaar Previn-Mutter in eensgezinde handen met een interpretatie ver buiten de gebaande paden. Emotioneel en stilistisch ging het aanvankelijk alle kanten op, van extreem pianissimo tot fortissimo, van zwoegend zagen tot een schitterende en gepassioneerd gespeelde cadens, van sentimenteel tot wuft en zwoel. Het is te verdedigen als men het Vioolconcert wil zien als een geëxalteerde voorloper op de Zesde symfonie ‘Pathéhique’. De cadens is dan een bevrijding van de existentiële woelingen, gevolgd door een epaterend Andante met lange lyrische lijnen en een krachtige Finale. Maar het kan strakker en klassieker.

Vergeleken bij het Vioolconcert was de goed opgebouwde Tweede symfonie van Rachmaninov een wonder van intensiteit en geserreerdheid, zowel in de macabere, de klaaglijke, de weemoedige als in de uitbundige momenten. En in het Adagio vloeiden de melodieuze melodieën breeduit met een passende volle rode wijn-klank. Na drie Amsterdamse concerten volgen er nog vier in Duitsland, een homecoming.

Rectificatie / Gerectificeerd

Previn /Mutter

In de recensie onder de kop Previn en Mutter vinden elkaar (15 november, pagina 11) staat ten onrechte dat dirigent André Previn en violiste Anne-Sophie Mutter zijn getrouwd. Vorig jaar werd hun scheiding uitgesproken.