Snel oplossing nodig problemen Hoftoren

De Rijksgebouwendienst zoekt deze week samen met aannemers naar een oplossing voor de constructiefout in de 142 meter hoge Hoftoren in Den Haag. Dit heeft Bert Verheugd, directeur Beheer van de Rijksgebouwendienst, verklaard tegenover het AD/Haagsche Courant. De aluminium gevelplaten van de toren kunnen bij windkracht 9 of harder losraken en wegwaaien. Het gebied rond de toren die ook wel bekend staat als De Vulpen, werd vrijdag de hele dag afgezet omdat de platen door het stormachtige weer los dreigden te raken. Het nabijgelegen Centraal Station was hierdoor onbereikbaar voor de meeste trams. Gisteren werd het gebied rondom de toren opnieuw afgezet.

In januari van dit jaar viel ook al een gevelplaat van het gebouw, waarin het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is gevestigd. Vorige week bleek uit een onderzoek van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) dat de oorzaak een constructiefout is.

Het stormachtige weer van afgelopen weekeinde zorgde voor meer problemen in ons land. Zo had de luchthaven Schiphol veel last van vertragingen. Vrijdagavond landden er in plaats van de gebruikelijke zestig vliegtuigen slechts 45 per uur, aldus persbureau ANP. Gisterochtend kon Schiphol door de wind en regen minder gebruikmaken van de start- en landingsbanen. Zaterdagmiddag zorgde een storing in het computersysteem van Schiphol nog eens voor extra vertragingen.

Ook het verkeer had last van het weer. De A28 tussen Hoogeveen en Assen werd gisteren tijdelijk afgesloten na verschillende ongelukken door een glad wegdek en een plotselinge „gigantische” hagelbui, aldus het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD). Zestien auto’s waren daarbij betrokken. Er vielen acht gewonden, van wie twee ernstig.

Ook de waterstanden waren hoger dan normaal. Afgelopen vrijdag werd het hoogste waterpeil gemeten sinds de watersnoodramp in 1953; 3,16 meter boven NAP. De drie grote waterkeringen die donderdagavond werden gesloten zijn vrijdag weer opengegaan.