Per rubberboot de zee over

Migranten steken in steeds kleinere bootjes de Middellandse Zee over.

Mensensmokkelaars blijven zo zelf buiten schot.

Voor de kust van Sicilië werd maandag opnieuw een dode migrant aangetroffen. Verdronken, net als negen medeopvarenden die een dag eerder waren gevonden. Hun bootje met in totaal 24 passagiers was gezonken. Zeven migranten worden nog vermist; zeven zijn levend aan wal gebracht.

De migranten zaten in een amper zeewaardig opblaasbootje, wat verklaart waarom zij in de problemen raakten. Het is een nieuwe trend.

Sinds 2005 wagen minder migranten de overtocht naar Italië, maar het aantal bootjes dat arriveert verdubbelde vorig jaar, blijkt uit cijfers van het Italiaanse ministerie van Binnenlandse Zaken. Migranten gebruiken steeds vaker kleine, instabiele bootjes, met meer schipbreuken en doden tot gevolg.

In de Straat van Sicilië zijn dit jaar al meer dan 500 migranten verdronken, tegenover 302 in heel 2006, aldus Fortress Europe, een organisatie voor immigrantenbelangen die dit cijfer ontleent aan mediaberichten. Het werkelijke dodental ligt waarschijnlijk hoger omdat niet alle doden worden opgemerkt.

Het gebruik van kleinere boten en het daardoor stijgende dodental houden verband met de steeds strengere patrouilles, aldus de op Malta gevestigde migratiedeskundige Derek Lutterbeck. Mensensmokkelaars varen minder vaak met hun grote betrouwbare boten door tot aan de kust. Om te voorkomen dat zij zelf gearresteerd worden zetten zij migranten buiten de kust in opblaasbootjes. Die worden bestuurd door migranten zelf.

De Italiaanse situatie toont opvallende verschillen met die op de Canarische Eilanden, die andere populaire bestemming voor bootmigranten. Daar komen migranten juist steeds vaker in grote boten aan. Net als in Italië hangt dit samen met strengere grenscontroles: door patrouilles voor de kust van populaire vertreklanden als Marokko, Senegal en Mauretanië verschuift het vertrekpunt naar het zuiden – Guinee bijvoorbeeld. Dat leidt tot het gebruik van grotere, stevige boten.

Over de gevolgen hiervan voor de veiligheid van migranten heerst onenigheid onder deskundigen. Een trawler is betrouwbaarder dan een opblaasbootje. Maar de grotere afstand vergroot ook de kans op motorpech, dat opvarenden uitdrogen of het schip afdrijft.