Treinchaos rond Barcelona

Chaos in het lokale treinvervoer rond Barcelona, honderdduizenden passagiers in de problemen en steeds grotere technische problemen bij de hogesnelheidslijn tussen Madrid en Barcelona hebben de Spaanse regering in het nauw gebracht.

De socialistische premier José Luis Rodriguez Zapatero beloofde eerder dat de eerste hogesnelheidstrein (AVE) nog voor Kerst van Madrid naar Barcelona kan rijden. Maar aanhoudende verzakkingen de afgelopen weken in het laatste trajectdeel in Barcelona dreigen de geplande opleveringsdatum te doorkruisen.

Verzakkende perrons en de dreiging van instortende tunnels hebben er bovendien toe geleid dat een groot deel van het lokale treinverkeer rond Barcelona tot nader order is stilgelegd. De half miljoen forenzen die dagelijks gebruikmaken van het spoor tussen de randgemeenten en de Catalaanse hoofdstad zijn nu aangewezen op alternatieven, zoals busvervoer.

Het ongemak leidde de afgelopen dagen tot protestdemonstraties en de eis dat de minister van Openbare Werken, Magdalena Álvarez, moet aftreden. Peilingen wijzen uit de socialistische partij van Zapatero door de perikelen in het openbaar vervoer een belangrijk deel van zijn lokale aanhang dreigt te verliezen bij de parlementsverkiezingen die volgend jaar maart plaatsvinden.

Zapatero nam afgelopen zondag tijdens een bezoek aan het getroffen treintraject alle verantwoordelijkheid voor het debacle voor zijn rekening en weigerde zijn minister naar huis te sturen. De regering schuift alle schuld af op aannemer OHL, de uitvoerder van het betreffende trajectdeel.

Gisteren belegde Zapatero een spoedberaad met de bestuursvoorzitters van Spanje’s grootste bouwfirma’s, ACS en Sacyr, die ook bij het project zijn betrokken.

De aanleg van de hogesnelheidslijn tussen Madrid en Barcelona begon onder het conservatieve kabinet-Aznar. De trein rijdt inmiddels tot aan de Catalaanse kust. In het sluitstuk naar Barcelona kampte men al eerder met enorme grondverzakkingen die vele meters brede gaten trokken.

De HSL-verbinding Madrid-Barcelona moet aansluiting bieden op de hogesnelheidstreinen van en naar Frankrijk. Spanje en Portugal bereiden ook plannen voor een HSL-verbinding tussen Madrid en Lissabon voor.