Gamen in de buitenlucht

Gamen kan tegenwoordig ook op straat, dankzij de snelle technologische ontwikkelingen. Er wordt zelfs software ontwikkeld om een urban game in elkaar te kunnen zetten.

„Daar! Daar zijn ze!” Op de plattegrond op het telefoonschermpje beweegt een zwart pionnetje vlak achter de Janskerk. Het zijn de gangsters waar we sinds een half uurtje naar op zoek zijn in de Utrechtse binnenstad. Als we van het schermpje opkijken zien we het gangsterteam nu ook in het echt achter de kerk vandaan komen rennen.

Onze groep speelt politie, en het is verleidelijk om op te gaan in die rol: medespeler Roelof-Jan richt zijn mobieltje op drie dames die de gangsters spelen en vuurt met een druk op de telefoontoets een virtuele kogel af. Helaas! Het drietal had al een kogelvrij vest aan. Instinctief duiken we achter het standbeeld om kogels te weren, maar de gangster kan alles raken op 25 meter afstand, standbeeld of niet. Game over. We zijn dood.

‘Target’ is volgens bedenker Kristof Van den Branden het eerste commerciële GPS-spel ter wereld. Het is een zogeheten ‘assassination game’ waarin het zaak is om de tegenstander uit te schakelen. Je hebt het behoorlijk druk: er moet strategisch worden nagedacht (hoe sluiten we de boef in, hoe ontloop ik de politie?), ontregelingen kunnen je plan verpesten (een virtuele stoorzender of landmijn) en de boef moet spullen (zoals dynamiet of een mes) zien te verzamelen om daarmee ‘roofovervallen’ te plegen, zodat -ie veel punten scoort. Plaats van handeling: het centrum van een grote stad.

Sinds vorige week is Target via ‘gameshops’ van grote steden te boeken. Een groep van maximaal twaalf spelers wordt opgedeeld in vier groepen. Eén groep is gangster, de rest is politie. Elke groep heeft een mobiele telefoon met GPS (Global Positioning System)-functie en mobiel internet, waarop het speelveld (corresponderend met de stadsplattegrond) staat afgebeeld. Dankzij GPS is te zien waar alle spelers in de vorm van pionnetjes zich bevinden. Het schieten kan vanaf 25 meter afstand: via satelliet en internet wordt de kogel naar de vijand verstuurd.

Volgens Van den Branden is de combinatie van technologie en urban gamen ideaal voor een middagje buitenspelen tijdens bijvoorbeeld vrijgezellenfeest of afdelingsuitje. Zijn bedrijf La Mosca ontwikkelde meer varianten op Target: een stadsbezoek kun je verlevendigen met quizvragen die in beeld verschijnen bij monumenten en detectiveliefhebbers worden beziggehouden met raadsels in Codecrackers.

Afgelopen maand werden op het multimedia-evenement Picnic in Amsterdam meer urban games gepresenteerd. Organisator van dat onderdeel (’Come out and Play’) was Ramon Govaars. „Het is echt leuk”, zegt hij, „je dwingt gameliefhebbers om naar buiten te gaan”. Govaars denkt dat spelen in de stad dankzij de snelle technische ontwikkelingen voor steeds meer mensen aantrekkelijk kan worden. „Over een jaar zijn mobieltjes standaard uitgerust met GPS en kan iedereen op elk moment inspringen in een spel dat gespeeld wordt. Het wordt laagdrempelig, is niet meer voorbehouden aan nerds.”

Ook leuk is om zelf de inhoud van een virtueel spel te maken. Het bedrijfje 7scenes is bezig met het ontwikkelen van software waarmee iedereen zijn eigen ‘scene’ in de stad kan uitzetten: koppel videobeelden, foto’s of geluidsbestanden aan coördinaten, verzin een scenario en laat vrienden het door jou ontworpen spel spelen.

Ronald Lenz van 7Scenes kan zich ook toepassingen voor attractieparken en festivals voorstellen: „Loop langs een tent op Lowlands en je ontvangt een melding wie er staat op te treden.” Of voor sociale netwerken: „Vriendengroepen van Hyves kunnen zien waar ze uithangen. De toepassingen zijn eindeloos.”

Meer informatie op:lamosca.be/thetarget.htm