Chaos door acties Air France

Het vliegverkeer in Frankrijk had vandaag voor de vijfde achtereenvolgende dag veel hinder van een staking door cabinepersoneel bij Air France. KLM, een dochteronderneming van een holding met Air France, zegt nauwelijks last te hebben van de Franse staking.

De stewards en stewardessen bij Air France staken sinds donderdag om betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen. Volgens de vakbonden doet ongeveer driekwart van de 15.000 cabinemedewerkers mee. De bonden verwierpen zaterdag een voorstel van de directie van Air France en weigerden terug te keren naar de onderhandelingstafel, tenzij er een beter bod komt. Ook een oproep van de minister van Transport, gisteren, om het overleg te hervatten, legden de bonden naast zich neer.

De staking leidde op de Franse luchthavens tot lange rijen wachtende passagiers. Volgens Air France viel ten minste 30 procent van de vluchten uit, vooral naar verre bestemmingen. In Frankrijk begon in het weekeinde de herfstvakantie op de scholen. Veel gezinnen hadden een reis geboekt, maar keerden onverrichter zake naar huis. Air France heeft toegezegd reizigers voor wie geen alternatieve verbinding wordt gevonden schadeloos te stellen.

Bestuursvoorzitter Jean-Cyril Spinetta van Air France zei vandaag te verwachten dat morgen 90 procent van de langeafstandsvluchten weer zal worden uitgevoerd. Thierry Haas, bestuurder van een van de bonden, de CFTC, bevestigde dat het personeel bereid is morgen weer aan het werk te gaan, vooruitlopend op nieuwe onderhandelingen.

Een woordvoerder van KLM zegt dat de aanhoudende arbeidsonrust in Frankrijk „nauwelijks effect” heeft op de vluchten van en naar Nederland. KLM is sinds de fusie in 2004 een dochterbedrijf van de Franse holding Air France-KLM, maar KLM bepaalt zelf haar arbeidsvoorwaarden. „Onze organisaties staan op dat punt volkomen los van elkaar”, aldus de woordvoerder „en dat moeten we vooral ook zo houden.”

De Nederlandse vakbonden voor de burgerluchtvaart en de KLM bereikten in juni een cao-akkoord, waarin voor de komende jaren een geleidelijke, structurele loonstijging is vastgelegd van 6,5 procent. Stewards en stewardessen mogen voortaan op vier verschillende types vliegtuigen werken. KLM stemde ook in met een extra lid van het cabinepersoneel, vanaf de winterdienst, op vluchten van de Boeing 747-combi en Airbus A330. Voorts komt er een onafhankelijk onderzoek naar de werkdruk van het cabinepersoneel.

De ledenraad van de Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC) sputterde nog wel lange tijd tegen, maar stemde vorige maand alsnog in met het akkoord.