Strategieën

Kim van ’t Sant (23) en Rianne Willemsen (22) Vorige beroep: studenten vrijetijdsmanagement Huidige beroep: eigenaars pr-bureau (www.crealistic.nl) Foto Dirk-Jan Visser (Foto: Dirk-Jan Visser / Rotterdam: 19-10-2007) Kim van 't Sant (blond) en Rianne Willemsen van het bedrijf Crealistic gevestigd in het WTC te Rotterdam Visser, Dirk-Jan

‘Als starter moet je alles aanpakken. Onze eerste klant was een bedrijf dat administratieve diensten verleent aan sportverenigingen. Voor hen hebben we een businessplan geschreven. Dat was niet het soort werk dat we wilden doen. Maar je moet een ondernemersstrategie en een marketingstrategie volgen. Die ondernemersstrategie is pakken wat je pakken kan. De marketingstrategie is klanten selecteren en je focussen op wat je wilt. Dat doe je naast elkaar. De ondernemersstrategie zorgt ervoor dat je geld verdient en een netwerk opbouwt. Een netwerk is het belangrijkst. Als je geen mensen kent, krijg je geen opdrachten. Met die mensen moet het klikken, want om een goede pr-campagne op te zetten, moet je je in hen verplaatsen.

Laatst hebben we D-lited georganiseerd. Gezond eten is een trend, maar gezond eten in restaurants is lastig. Er zijn zoveel mensen met voedselallergieën. Dat zat al een tijdje in mijn hoofd. Ondertussen was in Rotterdam restaurant Solo gestart. Solo werkt een beetje volgens het concept van Jamie Oliver, met jonge mensen die in de praktijk het vak leren. Er werd een avond zó gekookt dat iedereen er probleemloos kon eten, glutenvrij en zo. Dat leverde hun een enorme promotie op en voor ons is het ook goed.

Wij zijn tijdens onze opleiding met Crealistic begonnen. Het was onderdeel van een module ondernemerschap en Rianne en ik werden gewoon bij elkaar gezet door een docent. Het ging direct goed. We hebben het werk op een natuurlijke manier verdeeld. De één kan dit beter, de ander dat. Ik doe vooral acquisitie. Kennismaken met mensen en afspraken maken.

Rianne is bezig met teksten en vormgeving en ze doet de financiële administratie. We hebben het afgelopen kwartaal net zoveel omzet gedraaid als vorig jaar in het hele jaar. Dat komt doordat we ons sinds de zomer volledig op het bedrijf richten, zeven dagen per week. Daarvoor waren we nog bezig met onze studie. Bovendien hadden we vorig jaar een dubieuze debiteur. Dat was een klap voor onze omzet. Het bedrijf werd gesaneerd, maar de toenmalige directeur rijdt nog steeds in een auto met chauffeur. Dat snap je toch niet, dat iemand zo omgaat met een startend bedrijf?

Maar nu gaat het allemaal boven verwachting. In oktober hebben we de creativiteitsprijs voor jonge starters gewonnen, een Rotterdamse prijs. We zijn op zoek naar een stagiair. En het wordt ook weleens tijd voor een nieuwe computer.”

Wilma van Hoeflaken