Hulp aan biermeisjes in Cambodja is wel mogelijk

Ik las met interesse maar ook weer met teleurstelling het artikel `Biermeisje is een gevaarlijk beroep` ”(NRC Handelsblad, 6 oktober) over de biermeisjes in Cambodja en de rol van Heineken hierin.

Bierconcern Heineken heeft als standpunt dat het bedrijf niet als enige het probleem kan oplossen. Ik wil echter graag vermelden dat Heineken in 2006 wel een dergelijke stap deed in Afrika, waar ze gratis anti-aidsmedicatie aan hun medewerkers verstrekken als eerste en enige bierconcern.

De ervaring van Heineken zou makkelijk kunnen worden toegepast op de Cambodjaanse situatie, zodat ook daar een voortrekkersrol kan worden vervuld. Waarom dit al jaren (!) uitblijft heeft niet te maken met het feit dat Heineken niet als eerste zou kunnen handelen. Een suggestie dat hier gender-ongelijkheid speelt (vrouwelijke biermeisjes versus mannelijke brouwerijmedewerkers in Afrika) werd door Heineken na een publicatie door The Lancet resoluut ontkend.

Het feit blijft echter bestaan dat de misstanden in Cambodja ingeval van de biermeisjes direct met hun werk is verbonden. Het gaat niet alleen over een hoog aantal hiv-besmettingen, maar betreft geweld en respectloosheid in de werksituatie. Dat wordt niet adequaat door Heineken aangepakt, zoals studies van afgelopen zomer nog weer eens hebben bevestigd, terwijl het bedrijf heeft laten zien dat het daar goed toe in staat is. De vraag blijft: waarom dan niet?