Drukke baasjes

Actief zijn in de studievereniging STAR is investeren in je toekomst als manager.Jacqueline Kuijpers

Ze zijn alledrie strak in pak, met groene stropdas waarop het logo prijkt van STAR, de studievereniging van RSM Erasmus Universiteit in Rotterdam. Maar alleen Bart van Muijen (23) scoort als het gaat om visitekaartjes: Chairman Board 2007-2008 staat er op. Bestuurslid Ivo Berg (21) vertelt dat hij verantwoordelijk is voor Public Affairs en Arnout Dijkhuizen (22) is lid van de commissie Star Management Week. Dat laatste is de aanleiding voor het gesprek. In de Management Week (van 29 oktober tot 8 november) zijn er uiteenlopende activiteiten die studenten in contact brengen met het bedrijfsleven en vice versa. Met als hoogtepunt het Academisch Congres. Alles georganiseerd door studenten.

STAR is met 5.500 leden de grootste studievereniging van Europa. Een studievereniging ook met een lang verleden, want dit jaar bestaat STAR (voorheen bekend als SVIIP) dertig jaar. De vereniging heeft 250 actieve leden. “Het verschil met een studentenvereniging is dat een studievereniging de studie promoot en verrijkt”, vertelt Ivo Berg. “We willen de sociale cohesie vergroten, maar ook iets extra’s bieden naast de studie: management in de praktijk brengen.”

De vereniging heeft dertig commissies, elk met een eigen activiteit. De commissie International Business Study organiseert al 25 jaar grote onderzoeksreizen naar het buitenland. De commissie Community Development organiseert onder meer een ‘buddy’-project, waarbij studenten (vorig jaar deden er 50 mee) een deel van het schooljaar een kind op een basisschool in een achterstandswijk in Rotterdam begeleiden.

Bedrijfskunde is een internationale studie. Een kleine 15 procent van de studenten is niet Nederlandstalig. Ook zij zijn vertegenwoordigd in STAR, dat om die reden Engels als voertaal heeft. Studenten die in een commissie zitting willen nemen, moeten solliciteren bij het bestuur. Ter voorbereiding daarop hebben de bestuursleden onder meer een cursus interviewtraining gevolgd. Bart van Muijen: “Je zoekt een balans in de ervaring die studenten meebrengen. Waar je bijvoorbeeld ook op let is dat er niet teveel ‘haantjes’ in één commissie zitten.”

De Star Management Week wordt dit jaar voor de 21ste keer georganiseerd. Het thema is ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ en op de lijst van sprekers staan onder meer Wouter Bos en Alexander Rinnooy Kan.

Aardig is dat tijdens het congres de allereerste Max Havelaar lezing wordt gehouden, door prof. Jeffrey Sachs verbonden aan Columbia University en destijds betrokken bij het opstellen van de Millenium Doelen. Hij zal via video-conferentie deelnemen. Dat de techniek het laat afweten is dan ook één van de grootste angsten van Arnout Dijkhuizen.

De organisatie van de Management Week leek hem gewoon “leuk” vertelt hij in een vergaderzaal in de RSM toren. Leuk? “Nou, inspirerend dan. Het is inderdaad bellen, bellen, bellen om goede sprekers te krijgen. Maar het is prachtig als dat dan lukt.” “En als het weer een tree hoger is dan wat je voorgangers hebben gedaan”, vult Bart aan. “Dat is ten slotte je ambitie.”

Ambitie, dus. Is dat de reden om actief lid te worden van STAR? CV-bouwen? “Daar heb ik geen moment over gedacht”, zegt Arnout. “Nou”, zegt Bart, “als je het puur doet om aan je CV te bouwen red je het niet. Kijk, ik spendeer hier wel 70 uur per week aan, dat snappen zelfs mijn ouders niet. Je geeft er dus veel voor op: tijd, sociaal leven, geld. Want je kunt ook geen bijbaantje hebben. Maar het betaalt zich dubbel en dwars terug in ervaring, voldoening, sociale contacten, het samen iets presteren en daar trots op zijn.”

Bart beschikt over de competentie die studenten van vandaag moeten verwerven: hij kan goed reflecteren. “Je ziet jezelf groeien, door de beslissingen die je neemt. Wat je hier meemaakt, zul je in je eerste baan niet meemaken. Bijvoorbeeld beslissen of je een nieuw software pakket van 10.000 euro gaat aanschaffen of niet. Of het voeren van slecht nieuws gesprekken met studenten die je afwijst voor een commissie. Ik lig er niet wakker van, maar ik ben er wel door veranderd.”

Alle negen bestuursleden van STAR zetten hun studie een jaar lang in de ijskast. Dat jaar blijven ze wel ingeschreven als student en betalen dus collegegeld, maar ze krijgen geen studiebeurs. Ter compensatie springt de Erasmus Universiteit bij met het equivalent daarvan. De vereniging betaalt op haar beurt compensatiegelden aan commissieleden die studievertraging oplopen. STAR wordt namelijk gesponsord door het bedrijfsleven.

Bedrijven als Shell, Unilever, Deloitte, PriceWaterhouse Coopers, Yer, allemaal zijn ze geïnteresseerd in de studenten bedrijfskunde en verbinden ze graag hun naam aan evenementen als de Management Week, waar ze bijvoorbeeld workshops en gastcolleges verzorgen. In ruil kunnen ze op mogelijke nieuwe werknemers jagen, bijvoorbeeld bij het ‘company diner’ waarvoor bedrijven een aantal studenten op basis van CV uitnodigen. Netwerken dus. Zo voorziet STAR voor beide partijen in een win-win situatie om in bedrijfskundig jargon te blijven.

www.rsmstar.nlwww.managementweek.nl