Britney volwassen in haar nieuwe cd

Blackout. Jive Records/Sony BMG

Yael Vinckx

Britney Spears is volwassen geworden. En ze laat het horen ook. „It’s Britney bitch!”, snauwt ze in de openingszin van haar nieuwe cd, Blackout. En dat klinkt heel anders dan het kinderlijk naïeve „Oops I did it again” van enkele jaren geleden. In al het Britney-nieuws van de afgelopen maanden (Britney scheert haar haar af, Britney verliest de voogdij over haar kinderen) is er nu een heuglijk feit te melden: Britney heeft haar nieuwe cd af. Vanmiddag zou hij in de Nederlandse winkels arriveren.

Op haar zesde album klinkt ze verrassend anders. De zangeres surft mee op de huidige electro-golf en heeft, met hulp van goede producers, een album vol dansbare nummers met bliepjes gemaakt. Verdwenen zijn de ‘liedjes’ met de refreinen die zo tot meezingen uitnodigden. (Acht jaar na haar megadebuut Baby One More Time kan de halve wereldbevolking nog altijd „Your love is killlling me” zingen) Gekomen zijn korte, puntige nummers met titels als Freakshow en Get Naked (I got a plan) die doen denken aan recent werk van Madonna. Volwassener zijn ook de teksten. In het nummer Piece of Me, waarin ze zingt dat iedereen iets van haar moet, is de ongelukkige zangeres het duidelijkst: „I have a bad media karma/Another day another drama/Guess I can’t see the drama in working and being a mama.”

Het enige dat maar niet wil groeien, is Britneys stem. Die klinkt nog altijd dun en hoog. Maar gelukkig is daar de stemvervormer, ook al zo’n veelgebruikt trucje in de electro. En dan past Britneys stem ineens wonderwel in deze nummers. Natuurlijk valt er het een en ander op het album af te dingen: die stem, het obligate gehijg, de eenvormigheid. Maar al met al is dit geen slechte cd. Je gaat je bijna afvragen hoe ze het heeft gedaan, tussen al die bezoeken aan de kapper, de afkickkliniek en de rechtbank door.