Rijgenot met schaduwzijde

„We gaan de weg veroveren.” Hier spreekt een uitgelaten dochter („wow, dat is cool”), want als 16-jarige voelt ze haarfijn aan wat het is om in een sports utility vehicle (SUV) te rijden. De jongere kinderen zijn al even opgetogen. „Hé pa, kijk.” Bij het achteruitrijden licht het schermpje van de radio/navigator op, waardoor de bestuurder via een cameraatje (met park distance control) ziet of er obstakels zijn en wat de manoeuvreerruimte is.

Deze Volkswagen Touareg is van talrijke gemakken voorzien. De achteruitrijcamera is een extra, net als de automatische afstandsregeling om kopstaartbotsingen te voorkomen, en de sidescan (‘baanwisselassistent’) die via radarsensoren in de achterbumper de dode hoek zichtbaar maakt. Standaard zijn onder meer verwarmbare voorstoelen, airco met 2 ‘klimaatzones’ (links en rechts) en cruisecontrol.

De Touareg 4.2 V8 FSI is een echt powerhouse. In de brochure wordt de auto omschreven als „beschaafd en elegant, woest en fel, maar vooral veilig en een genot om in te rijden”. Op het rijgenot valt niets aan te merken. Maar dat is niet meer dan vanzelfsprekend bij een catalogusprijs van 84.990 euro – door de vele extra’s komt de geteste auto op ruim 115.000 euro.

De Touareg met benzinemotor is alleen als automaat leverbaar. Maar de automaat vergroot het rijcomfort. Bovendien onderdrukt de automaat de neiging tot irritant machogedrag, al biedt de tiptronic de mogelijkheid sneller door te schakelen.

In de stad blijkt de Touareg ondanks z’n afmetingen (breedte 1.928 mm) goed te hanteren. Parkeren levert geen grote problemen op. Bij smalle doorgangen zijn er waarschuwingslampjes om de chauffeur bij de les te houden. In- en uitstappen is gemakkelijk gemaakt doordat de bestuurdersstoel automatisch wat naar achteren gaat. De dosering van het gas levert soms moeilijkheden op: vanuit stilstand een kruispunt oversteken vraagt om een flinke dot gas, anders gaat het op de eerste meters vervaarlijk traag.

De Touareg heet in de VW-brochure ook „woest en fel”. Maar waar heb je iets aan een doorwaadhoogte van 58 cm of een klimvermogen van 45 graden? Om de auto een beetje om z’n staart te mogen trappen moet je naar Duitsland. Op dus naar pretpark Fantasialand bij Keulen. Jammer dat moeder thuis moet blijven, want de Touareg telt niet meer dan vijf zitplaatsen. Een minpunt. Zelfs voor een bedaarde autorijder is de verleiding onweerstaanbaar het gas dieper in te trappen. De teller gaat naar 176 kilometer. Wegens de kinderen trek ik niet door. De Touareg heeft ook boven de 120-130 kilometer een enorme trekkracht. Het rijcomfort blijft weergaloos, ook door de luchtvering met zes standen.

Maar het rijplezier wordt verstoord door een blik op het benzineverbruik. Bij 130 tot 140 km/uur schiet het verbruik naar 13 tot 16 liter per honderd kilometer. De CO2-uitstoot van de Touareg is dan ook het dubbele van die van de gemiddelde in 2006 gekochte auto. Alsof je voortdurend met je middelvinger omhoog rondrijdt. De omschrijving van de Touareg in de officiële brochure als „beschaafd en elegant” is dus op z’n minst overdreven. Wie de blits wil maken, heeft met het klimaatprobleem op verjaardagspartijtjes toch wat uit te leggen. Al zal het velen worst wezen, gelet op de opmars van de SUV. Maar voor menigeen zou de SUV pas een optie zijn als hij met hybridemotor is uitgerust of – nog beter – in een verdere toekomst op waterstof zou rijden. Dan heb je op feestjes pas echt een verhaal.

Hans Buddingh’

Hans Buddingh’ is eindredacteur/verslaggever van NRC Handelsblad en rijdt in een Opel Zafira.