Green zone/Red Zone

Green zone/Red Zone In de entreehal van Gemak, de nieuwste expositieruimte van Den Haag, ligt een roestig autowrak. Op de neus van de auto zitten nog wat likjes rode en witte verf. „Irakezen herkennen die kleuren meteen”, zegt Robert Kluijver, conservator van Gemak. „Dit is een taxi uit Bagdad.” Het wrak is een overblijfsel van de bomaanslag, 5 maart op de Al-Mutanabbi boekenmarkt in Bagdad. Die aanslag kostte 39 mensen het leven en verwoestte tientallen boekenstalletjes. „De boekenmarkt vormde het hart van het intellectuele leven in Bagdad. Het zat er vol met literaire cafés. Die zijn bij de aanslag allemaal vernield.” In Gemak, een samenwerking tussen het Haags Gemeentemuseum en de Vrije Academie, dient de bomauto als opmaat voor de tentoonstelling Green Zone/ Red Zone, waar werk wordt getoond van zowel Europese als Iraakse kunstenaars. Gemak noemt zich een ‘centrum voor kunst, maatschappij en politiek’. Het moet een plek worden waar westerse en niet-westerse kunstenaars samenkomen, waar gedebatteerd kan worden over actuele, mondiale thema’s als immigratie en milieu, en waar buitenlandse kunstenaars gebruik kunnen maken van het gastatelier. De Iraakse kunstenaar Rashad Selim was de afgelopen twee maanden te gast op de Vrije Academie. Hij verliet zijn geboorteland al in 1983 en woont sinds die tijd in Londen. In Den Haag toont hij de installatie Souvenir of the Ministry of Justice, een compositie van stukken hout, elektriciteitsdraad en archiefrekken. Selim zoekt, zegt hij, naar schoonheid in de lelijkheid van oorlog. „Ik ben in 2003 teruggegaan naar Bagdad. De stad zag eruit als een monsterlijke eettafel, overal waren stukken uit gehapt. En het wordt iedere dag erger.” Green Zone/Red Zone. T/m 31 jan in Gemak, Paviljoensgracht 20, Den Haag. Inl: www.gemak.org Foto Johannes van Assem foto Johannes van Assem 19-10-2007, den haag Vrije academie, tentoonstelling "Gemak' conservator: Robert Kluijver Assem, Johannes van

In de entreehal van Gemak, de nieuwste expositieruimte van Den Haag, ligt een roestig autowrak. Op de neus van de auto zitten nog wat likjes rode en witte verf. „Irakezen herkennen die kleuren meteen”, zegt Robert Kluijver, conservator van Gemak. „Dit is een taxi uit Bagdad.” Het wrak is een overblijfsel van de bomaanslag, 5 maart op de Al-Mutanabbi boekenmarkt in Bagdad. Die aanslag kostte 39 mensen het leven en verwoestte tientallen boekenstalletjes. „De boekenmarkt vormde het hart van het intellectuele leven in Bagdad. Het zat er vol met literaire cafés. Die zijn bij de aanslag allemaal vernield.”

In Gemak, een samenwerking tussen het Haags Gemeentemuseum en de Vrije Academie, dient de bomauto als opmaat voor de tentoonstelling Green Zone/ Red Zone, waar werk wordt getoond van zowel Europese als Iraakse kunstenaars.

Gemak noemt zich een ‘centrum voor kunst, maatschappij en politiek’. Het moet een plek worden waar westerse en niet-westerse kunstenaars samenkomen, waar gedebatteerd kan worden over actuele, mondiale thema’s als immigratie en milieu, en waar buitenlandse kunstenaars gebruik kunnen maken van het gastatelier.

De Iraakse kunstenaar Rashad Selim was de afgelopen twee maanden te gast op de Vrije Academie. Hij verliet zijn geboorteland al in 1983 en woont sinds die tijd in Londen. In Den Haag toont hij de installatie Souvenir of the Ministry of Justice, een compositie van stukken hout, elektriciteitsdraad en archiefrekken. Selim zoekt, zegt hij, naar schoonheid in de lelijkheid van oorlog. „Ik ben in 2003 teruggegaan naar Bagdad. De stad zag eruit als een monsterlijke eettafel, overal waren stukken uit gehapt. En het wordt iedere dag erger.”

Green Zone/Red Zone. T/m 31 jan in Gemak, Paviljoensgracht 20, Den Haag. Inl: www.gemak.org