Na Koopgoot één volgt nu Koopgoot twee

Projectontwikkelaar Multi Vasthoed wil nieuwe winkels, woningen en kantoren bouwen.

De huidige ondernemers zijn minder enthousiast.

Een nieuwe bijnaam moet nog worden gevonden. Maar dat, zo weet directeur Marcel Kokkeel van projectontwikkelaar Multi Vastgoed, zal geen probleem zijn in het doorgaans vindingrijke Rotterdam. Zo heet de verdiepte winkelstraat in het centrum al sinds de opening, nu elf jaar geleden, niet Beurstraverse maar Koopgoot. Kokkeel: „Leuke vondst en in de volksmond inmiddels een begrip.”

Een tweede Koopgoot is in de maak, al bestaat die vooralsnog alleen op de tekentafels. Maar op het hoofdkantoor van een van de drie grootste Nederlandse projectontwikkelaars in Gouda is het enthousiasme groot. ‘Koopgoot II’ staat voor meer dan de voorlopige werktitel doet vermoeden, benadrukt Kokkeel. Het nieuwe semi-overdekte winkelgebied moet pal achter het monumentale ABN Amro-bankgebouw aan de Coolsingel verrijzen, tussen het Binnenwegplein en de Beurstraverse. Het wordt, aldus Kokkeel, „beslist geen doorgangsroute en ook geen winkeldoos, maar ‘een bestemming op zich’, bestaande uit meerdere lagen, te vergelijken met het Sony Center in Berlijn”.

Behalve winkelruimte (20.000 vierkante meter) voorziet het plan in de bouw van woon- en kantoorruimte: 45.000 vierkante meter in en rondom minimaal twee torens, achter het reusachtige bankgebouw dat grotendeels intact blijft. „Een centrale, inspirerende ontmoetingsplaats, zodat Rotterdam weer een hart krijgt”, zegt Kokkeel. Het dak wordt mogelijk ingericht als een stadstuin, met uitzicht op de skyline van Rotterdam. Ook de leisure, beleidsjargon voor vrijetijdseconomie, zal niet worden vergeten. Kokkeel: „Een jazzcafé of een stadstheater op de derde verdieping, waarom niet? Er moet 24 uur iets te beleven zijn.”

De gemeente heeft bij monde van wethouder Hamit Karakus (Bouwen en Wonen, PvdA) positief gereageerd op de plannen. Bekende winkellocaties als de Lijnbaan, het Binnenwegplein en de Koopgoot worden zowel onder- als bovengronds opnieuw met elkaar verbonden. Daarmee komt het plan van de projectontwikkelaar tegemoet aan de wens van van B en W om de stad te ‘verdichten’.

Maar niet iedereen is even enthousiast. Volgens de Ondernemersfederatie Rotterdam City ondergraaft de stad zijn ambities met de keuze voor een tweede Koopgoot. „We zijn niet per definitief tegen, maar vragen ons af in hoeverre dit past binnen de bestaande plannen”, zegt directeur Guus van der Werff. Volgens hem moet Rotterdam „eerst afmaken wat in de steigers staat in plaats van zich het hoofd ineens op hol te laten brengen door een projectontwikkelaar die een mooie luchtballon oplaat”.

Als voorbeeld noemt Van der Werff onder meer de bouwplannen op en rondom Lijnbaanhoven, de karakteristieke winkelstraat in het hart van de stad. „Die discussie verzandt nu ineens.” Zijn achterban, bestaande uit bijna 1.800 bedrijven, maakt zich vooral zorgen over de ontsluiting van de binnenstad met het nieuwe Rotterdam CS, en de bereikbaarheid. „Deze stad is de laatste jaren al één grote bouwput. Ondernemers klagen steen en been dat hun klanten daardoor wegblijven. En dan gaan we straks, als het CS af is, opnieuw de stad op de schop nemen?”

Begin dit jaar presenteerde het stadsbestuur de zogeheten Stadsvisie: een stedenbouwkundig vergezicht met daarin de kwaliteitseisen waar Rotterdam in 2030 aan zou moeten voldoen. Kern van het document: een sterke economie en (dus) een aantrekkelijke woonstad, vooral in het nu ‘lege’ centrum (amper 30.000 inwoners), zodat Rotterdam de hoogopgeleiden (koopkracht) vasthoudt. Het plan behelst de bouw van in totaal 56.000 woningen en dat, anders dan voorheen, stuk voor stuk binnen het bestaande stedelijk gebied.

Als architect heeft de projectontwikkelaar „niet voor niets een geboren Rotterdammer” aangetrokken, zegt Kokkeel: de wereldbefaamde Rem Koolhaas. Diens ontwerp hoopt de directeur begin volgend jaar te kunnen presenteren, waarna de bouwwerkzaamheden al in 2011 zouden kunnen beginnen en twee jaar later de oplevering volgt van wat Kokkeel „de ontbrekende schakel in het versnipperde centrum van Rotterdam” noemt. Het ontwerp zal innoverend zijn op het gebied van energieverbruik.

Met het ambitieuze bouwproject is een investeringsbedrag gemoeid van 300 miljoen euro. ABN Amro praat en denkt mee, en aast op een nieuwe bestemming van het eigen pand, dat sinds vorige week op de groslijst staat van rijksmonumenten uit de wederopbouw (1940-1958).

Die status doorkruist de plannen van Multi Vastgoed niet, stelt Kokkeel. „Integendeel: het hoge gebouw en het geklungel daarachter gaan weg. Maar wij zouden natuurlijk wel gek zijn als we zo’n fraai en karakteristiek bouwwerk niet in onze plannen zouden betrekken.”