Kopje koffie? Dit is de prijs ervan

Koffie? Dat smaakt niet zo best meer na het zien van Black Gold, een documentaire die het bakkie troost de bittere nasmaak van `unfair trade` wil geven. De film van de Britse broers Marc en Nick Francis sluit naadloos aan op de hausse aan films die de Westerse grootgebruiker bewust wil maken van wat hij eet en drinkt en wat de echte prijs van zijn consumptiedrang is, zoalsDarwin`s Nightmare en We Feed the World.

Slaagde die films erin hun onderwerp van meerdere kanten te belichten, Black Gold kent alleen de rechte lijn van de arme boeren in Ethiopië naar de Starbucks-lurker in Londen. Erg is het. Daar bestaat geen twijfel over. Reken even mee. Een kop koffie kost in Ethiopië 1 birr, en in de Westerse wereld 25 keer zoveel. Uit een kilo koffie kunnen 80 kopjes worden gezet, goed voor 230 dollar. En wat krijgen de koffieboeren? Hooguit 2 birr (0,23 dollar) per kilo.

Black Gold zou het in korte versie met zijn goede doelen-insteek en eindeloze reeks pratende hoofden uitstekend doen op tv, als daar nog ruimte voor documentaires bestond. Dan zouden de schaarse filmdoeken gereserveerd kunnen blijven voor echte films, zoals het verwante From the Ground Up, van beeldend kunstenaar Su Friedrich die deze week zijn wereldpremière beleeft op het Filmfestival Wenen. Op het Idfa-is deze film niet te zien, maar vanaf januari is-ie te koop via outcast-films.com.

Black Gold. Regie: Marc en Nick Francis. Info: cinemadelicatessen.nl