Zakennieuws is tof bij Fox Business

De vorige week gestarte Amerikaanse televisiezender Fox Business Network wil zakennieuws brengen voor de massa. En dus is de money honey op Wall Street positief gestemd.

Aan het einde van een van de slechtste weken op de beurs in maanden staat een journalist van de nieuwe Amerikaanse televisiezender Fox Business Network op Times Square. Ze deed afgelopen vrijdagavond verslag van de sfeer op het kruispunt, bevolkt door zich aan de reclames vergapende toeristen uit de hele wereld, voor wie alles aan New York interessanter is dan de beurs op Wall Street. „De sfeer is goed hier”, zegt ze monter. „De mensen maken zich geen zorgen. En terecht ook: aandelen wiebelen soms wat heen en weer, maar uiteindelijk gaat de beurs altijd omhoog”.

Fox Business wil het zakennieuws opgewekt brengen, ondanks wereldwijd wegzakkende financiële markten en een Amerikaanse huizenmarkt die onder druk staat.

De vorige week begonnen televisiezender wil zakelijk nieuws voor de massa leveren, of, zoals ze het zelf verkopen: „From Wall Street to Main Street” – van de beurs in New York tot Hoofdstraten diep het land in. Het recept daarvoor is overzichtelijk: laat een tv-persoonlijkheid met een geprofileerde eigen mening het nieuws dichtbij de mensen brengen. De beurs gaat niet over getallen – de beurs gaat over je pensioen, over of je ontslagen wordt. Zakennieuws is tof bij Fox Business.

Zwakke financiële markten maken het overbrengen van een opgewekte boodschap niet eenvoudig, ongeruste economen evenmin. Laat staan een huizenmarkt waardoor consumenten – die in de buurt van Main Street, inderdaad – zich schrap zetten voor een economische recessie.

Wat Fox Business dan doet? De verslaggevers halen bij wijze van perspectief de koersdalingen op ‘Zwarte Maandag’ aan, vrijdag op de dag af twintig jaar geleden. Ze proberen studiogasten investeringstips te laten geven. En ze laten ten slotte eindeloos de uitzondering van de stijgende Googlekoers zien.

Fox Business is de nieuwste loot aan de stam van kranten, televisiezenders en websites van mediatycoon Rupert Murdoch. Dit najaar wist hij op vernuftige wijze voor 5 miljard dollar (3,5 miljard euro) mediabedrijf Dow Jones te kopen, inclusief zakenkrant The Wall Street Journal. Volgens Murdoch kunnen de voor adverteerders interessante want koopkrachtige particulieren tegenwoordig overal informatie vandaan halen, zodat betrouwbare media aan waarde winnen.

De investering in Fox Business laat zien hoeveel belang Murdoch aan het project hecht. Hij steekt 300 miljoen dollar in de zender met 300 werknemers. Over drie jaar moet de zender winstgevend zijn en concurrent CNBC (zie kader) van de troon gestoten hebben in kijkcijfers.

„Minder dan het veroorzaken van een revolutie boeit me niet”, zei Roger Ailes volgens The New York Times. Hij is de man die de zender namens Rupert Murdoch heeft opgezet. Ailes werkte ooit bij concurrent CNBC, werd daarna weggehoond toen hij Fox News begon. Dat is een populistische nieuwszender die in de beginjaren CNN afschilderde als het ‘Clinton News Network’. Waar CNN beschuldigd werd van liberale vooringenomenheid, werd Fox de spreekbuis van conservatief Amerika. Waar CNN-correspondenten de wereld introkken, trok Fox News persoonlijkheden aan die vanuit de studio vertelden hoe de wereld in elkaar zat.

CNN verloor kijkers, sinds de Amerikaanse inval in Irak is Fox groter. Het Amerikaanse televisielandschap bewoog mee, ook andere zenders schoven op in de richting van Fox. En de Amerikaanse versie van CNN vertoont nu ook filmpjes van honden die in staat zijn een motorfiets te besturen.

Fox Business zendt op werkdagen uit van ’s ochtends vijf tot ’s avonds negen uur. Daarna en in het weekeinde is er ruimte voor herhalingen en programma’s die handige hulpmiddelen voor in de keuken verkopen. Het uiterlijk van de programma’s wordt beheerst door wapperende vlaggen en een beeldscherm dat voor een derde met koersen, nieuwsflitsen en het gouden Fox Business-logo gevuld is. De toon is los en vanaf de beursvloer op Wall Street praat een bevallige verslaggeefster de kijker een paar keer per uur bij. Zij wordt, net als haar concurrenten bij andere tv-zenders, de ‘money honey’ genoemd, het ‘cijfermeisje’: eerder een geuzennaam dan een belediging.

De website foxbusiness.com beantwoordt de vraag „What is Wall Street?”