Zakennieuws is tof bij Fox

De nieuwe Amerikaanse tv-zender Fox Business is gestart, Murdoch wil verdienen met zakennieuws voor de massa.

En dus is de ‘money honey’ op Wall Street positief.

Aan het einde van een van de slechtste weken op de beurs in maanden staat een van de televisiejournalisten van de nieuwe Amerikaanse tv-zender Fox Business Network op Times Square. Ze deed afgelopen vrijdagavond verslag van de sfeer op het kruispunt, bevolkt door zich aan de reclames vergapende toeristen uit de hele wereld waarvoor alles aan New York interessanter is dan de beurs op Wall Street.

„De sfeer is goed hier”, zegt ze monter. „De mensen maken zich geen zorgen. En terecht ook: aandelen wiebelen soms wat heen en weer, maar uiteindelijk gaat de beurs altijd omhoog.”

De vorige week begonnen tv-zender Fox Business wil zakelijk nieuws voor de massa leveren, of zoals ze het zelf verkopen: From Wall Street to Main Street. Van de beurs in New York tot hoofdstraten diep het land in. Het recept daarvoor is overzichtelijk: laat enkele tv-persoonlijkheden met een duidelijke eigen mening het nieuws brengen. En een beetje enthousiast graag. De beurs gaat niet over getallen – de beurs gaat over je pensioen. Over of je ontslagen wordt, over die interessante zoekmachine Google. Zakennieuws is tof.

Wereldwijd wegzakkende financiële markten maken het overbrengen van die opgewekte boodschap niet eenvoudig. Ongeruste economen net zo min. Laat staan een huizenmarkt waardoor consumenten – die in de buurt van Main Street, inderdaad – zich schrap zetten voor een economische recessie.

Wat Fox Business dan doet? De verslaggevers halen bij wijze van perspectief de koersdalingen op ‘Zwarte Maandag’ aan, vrijdag op de dag af twintig jaar geleden. Ze dwingen studiogasten tevergeefs investeringstips te geven. En ze laten ten slotte eindeloos de uitzondering van de stijgende Googlekoers zien.

Fox Business is de nieuwste loot aan de stam van kranten, tv-zenders en websites van mediatycoon Rupert Murdoch. Dit najaar wist hij op vernuftige wijze voor 5 miljard dollar (3,5 miljard euro) mediabedrijf Dow Jones te kopen, inclusief zakenkrant The Wall Street Journal.

De investering in Fox Business laat zien hoeveel belang Murdoch aan het project hecht. Hij steekt 300 miljoen dollar in de zender met 300 werknemers. Over drie jaar moet de zender winstgevend zijn en concurrent CNBC van de troon gestoten hebben in kijkcijfers.

Fox Business zendt op werkdagen uit van ’s ochtends vijf tot ’s avonds negen uur. Daarna en in het weekend is er ruimte voor herhalingen en programma’s die handige hulpmiddelen voor in de keuken verkopen. Het uiterlijk van de programma’s wordt beheerst door wapperende vlaggen en een beeldscherm dat voor eenderde met koersen, nieuwsflitsen en het gouden Fox Business-logo gevuld is. De toon is los en vanaf de beursvloer op Wall Street praat een bevallige verslaggeefster de kijker een paar keer per uur bij. Zij wordt, net als haar concurrenten bij andere televisiezenders, de ‘money honey’ genoemd, het ‘cijfermeisje’: eerder een geuzennaam dan een belediging.

Na het sluiten van de beurs begint het caféprogramma Happy Hour. Presentator Cody Williams hecht aan eenvoud, de ober krijgt een dollar voor elke gebruikte beursterm. „Dus je bent net met vakantie geweest?”, vraagt hij een dame. In Italië, zegt ze. Wel duur, vond ze, door de lage dollar. Hij weer: „Ik was daar ook net, op zoek naar een vrouw”. Hij knipoogt verbaal.

Een andere cafébezoeker grijpt in. „Ik was ook in Italië. Met haar. We zijn getrouwd”.

De website foxbusiness.com beantwoordt de vraag What is Wall Street?