Sportartikelenfabrikant Nike neemt Umbro over

De Amerikaanse sportartikelenfabrikant Nike neemt voor 285 miljoen pond sterling (408 miljoen euro) de Britse branchegenoot Umbro over. Nike wil met deze overname zijn positie op de voetbalmarkt versterken.

De directie van Umbro heeft ingestemd met de overname. Nike betaalt een flinke prijs voor de Britse branchegenoot. De aandeelhouders van Umbro krijgen 193,06 pence per aandeel, een premie van ongeveer 61 procent op de slotkoers van vorige week woensdag. Ook krijgen ze een interim-dividend van 1,94 pence per aandeel uitgekeerd. De geruchten over een bod op Umbro leidden vorige week tot een forse koersstijging.

Met de koop van Umbro versterkt Nike, wereldmarktleider in sportartikelen, zijn positie op de voetbalmarkt. Nike, dat onder meer de voetbalelftallen van Nederland en Brazilië sponsort, wil in 2010 de grootste producent van voetbalartikelen ter wereld zijn. Dat is op dit moment nog het Duitse Adidas.

Umbro sponsort wereldwijd meer dan honderd voetbalclubs. Ook levert het bedrijf uit Manchester uitrusting aan de nationale elftallen van Engeland, Ierland, Noorwegen en Zweden. In Nederland spelen onder meer FC Groningen en Heerenveen in kleding van Umbro.

Nike benadrukt dat Umbro na de overname een zelfstandig merk blijft. Het Amerikaanse bedrijf wil de positie van Umbro versterken.

Umbro, opgericht in 1924, verkoopt zijn producten in meer dan negentig landen. Het bedrijf heeft bovendien 1.820 eigen winkels. Vooral in Zuid-Amerika, Oost-Europa, China en de Verenigde Staten neemt de verkoop sterk toe. In deze landen wint voetbal aan populariteit. Ongeveer een kwart van de omzet wordt behaald uit de verkoop van replica’s van voetbalshirts van nationale elftallen of voetbalclubs.