Eikenhouten meubilair en jaren ’70 porno op tv

Voor de echte Duitse woonkamerfeestjes moet je in Rotterdam zijn.

Na Wohnzimmer komt Oude Liefde: een exclusieve avond voor creatievelingen.

Er hangt een uitgelaten sfeer. Er wordt gedronken, gedanst en naar hartelust geflirt. Alsof de wereld morgen vergaat. Er zijn knusse hoekjes met eikenhouten meubilair, jarenzestiglampen en softporno uit de seventies op de televisie.

Het was tijdens de twee-na-laatste Wohnzimmer, een initiatief van creatief brein Martin Roedolf. Drie jaar geleden kwam hij met buikpijn terug uit Berlijn, hij miste de huiskamerfeestjes. Al snel werden truttig eikenhouten meubilair, ouderwetse zigeunerschilderijtjes en jarenzestiglampen versleept om de huiskamersfeer in een zaal na te bootsen. De Wohnzimmerfeestjes begonnen in het centrum van Rotterdam, in Locus010. Inmiddels zijn ze verplaatst naar de Willem Buytenwechstraat in Rotterdam West. Altijd op dinsdagavond.

Roedolf vertelt dat hij de avond bewust uit de weekendsfeer heeft getrokken. „Ik wil ruimte maken voor creatieve interactie en onverwachtse prikkels uitdelen aan een breed publiek. Door de jaren heen is dat publiek steeds breder geworden. Het is een avond waar politici, stratenmakers en creatieven samenkomen. Ik wil graag kunst naar de mensen brengen, in plaats van andersom. Ik zet bewust een verzameling ‘rommelmarktschilderijtjes’ naast een performance artist als Miss Alles.”

Niet veel later ontvoert Miss Alles ons naar een klein kamertje waar een straal rood licht haar tijdelijke residentie onthult. Zij schenk thee in als een moderne geisha. Stilletjes verdwijnt ze op de achtergrond tot het moment dat we aan de stilte gewend raken. De hooggehakte schone stapt op ons af, om pas als ze centimeters van ons verwijderd is, verleidelijk met haar achterste te draaien. Uiteindelijk komt ze op haar knieën tussen ons in zitten. Praat maar, wenkt ze woordeloos.

Vijf minuten later is Miss Alles gewoon Dineke Faas. „Ik speel graag met spanningen door te spelen met stilte, erotiek of iemands persoonlijke ruimte. Voor mij is het ook spannend. Elke ontmoeting is anders. En zeker bij Wohnzimmer, het publiek is ontzettend divers, dat is ideaal.”

Maar het einde van Wohnzimmer is in zicht. Martin Roedolf strooit her en der wat excuses rond. „Ik wil stoppen op het hoogtepunt”, en „ach, je moet de verveling voor zijn”. Maar na stevig doorvragen geeft hij toe dat er nog een andere reden is: er staat iets nieuws op het programma. Wohnzimmer dient namelijk vooral als creatieve springplank, op weg naar een hoger plan.

Voorzichtig doet hij wat plannen uit de doeken. Samen met Femke Hoogland werkt hij aan een nieuw project: Oude Liefde. Een exclusieve avond voor creatieven in een voormalige nachtclub. „Het is echt een briljantje. Je wordt er geconfronteerd, geprikkeld en uitgedaagd. Het is moeilijk om binnen te komen, er is namelijk slechts plek voor zeventig man. Eigenlijk is er amper ruimte voor een dj-set, maar daar maken we plaats voor in de garderobe.”

Elke zin doet zijn enthousiasme groeien, zijn ogen glimmen. „Er gaan nog zóveel dingen komen.” Een tweede plan – eentje voor de lange termijn – is een plek voor ultramoderne creativiteit, strategische fantasie en bewustzijnsverruiming, in de leuke zin van het woord.” Het wordt naar zijn zeggen een plek die nationaal en internationaal een magneetfunctie heeft. Er zijn feestjes, je kunt er wonen, het is een hotel, er is een rustruimte zonder hocus pocus, waar je door middel van beeld en geluid even helemaal tot jezelf kunt komen.”

Martin Roedolf gaat nog even door. Hij brabbelt wat over Club Warschau met een whiskybar, een school voor creatieve fantasie, intuïtieve spontaniteit en innovatie… Even is het stil. Hij zucht. „Ik ga niet dood voordat dit alles is gerealiseerd.”

Voor meer info over Wohnzimmer en nieuwe projecten: www.wohnzimmer.nl en www.martinroedolf.nl