Wees origineel en hou het simpel

Zaterdag was er het Amsterdam Dance Event, een soort Idols voor jonge danceproducers.

Dance-legendes adviseren: „Haal alles uit de software.”

Is Laurent Chambon aanwezig? Techno-dj Dave Clarke houdt een demo omhoog. Hij was zaterdag voorzitter van het Demolitionpanel op het Amsterdam Dance Event, een soort Idols voor jonge danceproducers. Wie mee wil doen moet een cd’tje met eigen muziek in een grabbelton gooien en met een beetje geluk pikt Dave Clarke hem er uit.

Een doodgewone jongen – kort haar, bril, ruitjesoverhemd – staat onwennig op in de volle zaal in Felix Meritis. „Kun je wat over je track vertellen?”, vraagt Clarke. „It’s called Motion”, zegt de Fransman. „First comes ze boomboom and then comes ze music.” Clarke met een grijns: „Ok, we’re looking for ze boomboom”.

Als Clarke na een minuut de muziek zacht zet, zegt hij tegen de twee andere panelleden: „Het is de eerste keer dat ik jullie beide met je hoofd zie knikken.” Kevin Saunderson, een van de grondleggers van de techno uit Detroit en een legende in dancekringen, neemt het woord. Hij is tot nu toe erg kritisch en spreekt met veel gezag. „Deze track heeft swing, groove, een warm bass-geluid en de drums klinken lekker modderig. Ik zie potentieel, heb je een kopie?” De maker gloeit van trots. Hij vertelt dat hij al tien jaar muziek maakt en dat Saunderson één van zijn voorbeelden is. Hij reist vaak naar Detroit, want de stad inspireert hem. Chambon wordt even later tot winnaar uitgeroepen. Zijn nummer zal te horen zijn in het radioprogramma van Dave Clarke, White Noise, dat elke zaterdagavond op 3FM wordt uigezonden.

Voor wie als jonge danceproducer in de voetsporen van Laurent Chambon wil treden, vijf tips van Kevin Saunderson en één essentiële tip van Dave Clarke:

1Hou het simpel.

Gebruik niet teveel geluiden. Zorg dat het nummer niet te druk wordt door nóg een hihat, nóg een basslijn, nóg een laagje synthesizers toe te voegen. Een track is geslaagd als hij de suggestie van eenvoud bevat, maar niet simpel is.

2 Werk aan originele geluiden. De muzieksoftware die tegenwoordig te verkrijgen is, staat vol met voorgeprogrammeerde geluiden. Iedereen gebruikt dezelfde software en iedereen gebruikt dus ook dezelfde geluiden. Een manier om dit te omzeilen is om zelf te gaan programmeren. Werk aan originele algoritmes. Zo wordt de computer daadwerkelijk een instrument en staat hij voor totale vrijheid. Met enen en nullen kun je een heel orkest tot leven wekken.

3 Haal alles uit de software. De producers van tegenwoordig zijn veel te snel tevreden. De muzieksoftware Ableton Live is erg populair. De bediening is gebruiksvriendelijk, de laptop wordt een instrument. Met één muisklik worden verschillende ritmes en samples gecombineerd. Dankzij time stretching nemen de fragmenten hetzelfde tempo aan, zonder dat het geluid omhoog (bij versnelling) of omlaag (bij vertraging) buigt. Kortom, met de huidige software is alles mogelijk, maar door het gebruiksgemak worden mensen lui. Het kost tijd om een programma onder de knie te krijgen en om alle mogelijkheden te benutten. Net zoals het tijd kost om gitaar te leren spelen.

4 Duik in de geschiedenis. Luister niet alleen naar dance, maar verbreed je muzikale horizon. Van grote muzikanten valt veel te leren. En goede muzikanten zijn breed georiënteerd. Ze halen overal ideeën vandaan om een eigen geluid te creëren. Saunderson heeft zijn inspiratie gehaald uit disco en funk.

5 Gebruik analoog en digitaal.Blijft niet vastzitten in de digitale wereld. Er zijn een hoop oude apparaten met een eigen geluid, zoals de Roland TB-303 (acidbakkie), of de Roland TR-808 en -909 drumcomputers. Deze hebben een authentiek geluid, dat niet valt na te maken. Ze bieden een andere invalshoek op het maken van dezelfde muziek.

6 Passie en pijn.Dave Clarke ziet niets in de bovenstaande tips. Waar het om gaat is passie. Dat je muziek moét maken. Dat er melodieën in je hoofd zitten die eruit moéten. Goede muzikanten hebben een verhaal te vertellen en vinden dat de hele wereld dat moet horen. Pijn is volgens Clarke de andere kant van dezelfde medaille. Zonder pijn geen kunst. Zonder pijn heb je niet iets moeten volbrengen. Een goede muzikant moet de drang voelen om ondanks alle obstakels zijn muziek de wereld in te sturen.