Groove Armada blijft anoniem

Concert: Groove Armada en Róisín Murphy. Gehoord: 19/10, HMH Amsterdam

Voordat zijn eigen concert begint, kijkt Andy Cato van Groove Armada tussen het publiek in de Amsterdamse HMH ontspannen naar het opwarmende optreden van voormalige Moloko-frontvrouw Róisín Murphy. Om hem heen gillen de fans richting podium maar de boomlange Cato lijkt door niemand te worden herkend.

Cato, die samen met Tom Findlay Groove Armada vormt, vindt zijn groep ‘live de beste danceact ter wereld’. Hij wilde met zijn Britse danceduo na het clubcircuit ook de festivalweides veroveren en sprak deze zomer vol zelfvertrouwen over de band en de show. Die bleek net zo kleurloos en anoniem als de door het publiek slenterende voorman zelf.

Aan het licht, de bombast en de opsmuk lag dat niet. De drummer sloeg soms wat slagen extra, er waren grote videoschermen met de moderne variant van de vloeistofdia en het licht flitste zoals het nog nooit had geflitst. Het was net zoals alle andere optredens van dance-dj’s met een band op tournee.

Dansvloerkrakers als I See You Baby en Get Down zijn op plaat feller en krachtiger dan op het podium, waar digitale studioperfectie ontbreekt. En er was een aloude truc onder dance-dj’s: de beat wegdraaien, de geluidencocktail aan laten zwellen en op het climaxmoment de beat er weer onder.

Róisín Murphy was interessanter. Ze deed met haar talloze kostuumwisselingen en gekke danspasjes denken aan Madonna, maar dan wél met een stem vol kracht en karakter. Ze bewoog enthousiast mee op scheurende, psychedelische dansmuziek. Cato zou Róisín Murphy moeten vragen voortaan ook tijdens de hoofdact gezellig op het podium te blijven.