Watermeloen op je hoofd uitpersen

Millman01.jpgEerst het belangrijke werk. Hier nieuws uit de krant van zaterdag over Wall Street. Het was vrijdag op de dag af twintig jaar geleden dat Zwarte Maandag plaatsvond; de grootste procentuele daling op Wall Street ooit. Vergeleken daarmee (maar er zijn vast economen die terecht kunnen stellen dat die vergelijking om wat voor reden dan ook mank gaat) was er vrijdag niets aan de hand. Min 2,3 procent voor de Dow Jones.

Maar er is meer aan de hand. Ik heb voor de vrijdagkrant een overzicht gemaakt. Mocht je niet weten waarom het relevant is als zowél een grote bank als Citigroup als computerfabrikant IBM als pakjesverstuurder FedEx tegenvallende cijfers bekendmaken, lees dit dan. Als je dat al wel weet, hoor ik graag wat je denkt. Ik vroeg het al eerder (dank voor alle reacties), maar hoe ziet de Amerikaanse economie er over een jaar uit. En vind je dat eigenlijk van belang voor jouw Nederlandse portemonnee?

Van de economie naar de kunsten. Ivo van Hove is regisseur van Toneelgroep Amsterdam. Door menigeen in Nederland wordt hij op handen gedragen. Hier in New York wisselt dat nogal. Om de zoveel jaar komt Van Hove naar de stad om een stuk te regisseren. Samengevat: het duurde even voordat hij door de recensenten werd geaccepteerd, zijn vorige productie Hedda Gabler werd bekroond, de acteurs zouden bij wijze van beloning naar Amsterdam gehaald worden voor een uitvoering. Dat is nooit gebeurd, het gezelschap hier heeft geen idee waarom niet.

Dan nu The Misanthrope. ”It stinks”.

En dat was nog een van de minder subtiele reacties. Lees hier, op de website van Toneelgroep Amsterdam, enkele andere stukken. Het grootste bezwaar van bezoekers en recensenten was de ranzigheid met watermeloenen en chocoladesaus, het geschreeuw, het fysieke geweld. Ik vroeg na afloop van een van de voorstellingen aan Jeanine Serralles, een van de acteurs, of ze zich in hun werk afvragen hoeveel hun publiek aankan. Is er een grens aan hoelang je kunt schreeuwen totdat bezoekers weglopen? „Nee”, was haar antwoord. „Nooit over nagedacht. We doen gewoon wat Ivo wil.”

Hier mijn stuk uit de papieren krant van dit weekend. Wat denk jij van Van Hoves werk? Van Toneelgroep Amsterdam? Of zijn New Yorkers gewoon helemaal niet zo vooruitstrevend in de kunsten als we soms denken?

Oh, en nog even iets anders over de theaterwereld. Vorige maand schreef ik er al over, maar er is een arbeidsconflict tussen de toneelknechten op Broadway en de producenten van de grote stukken daar (Van Hoves The Misanthrope is off-Broadway, het iets alternatievere circuit).

Hoe dan ook, het broeit al weken op Broadway. De producenten hebben aangekondigd vanaf maandag eenzijdig nieuwe regels (gaat vooral over geld, natuurlijk) toe te passen en de vakbond van theatertechnici gaat zondagavond stemmen voor een staking. Even oppassen dus, voordat je volgende week naar een Broadway-show denkt te gaan. Had iemand al kaartjes toevallig?