Koop niets als je niet weet hoe het werkt

Erica Verdegaal begint haar column met een treffende vergelijking tussen de aankoop van een nieuwe auto en een beleggingsproduct (NRC Handelsblad, 6 oktober). Jammer dat zij die vergelijking niet verder doortrekt om tot de kern van het probleem te komen: namelijk dat je geen auto koopt waarvan je niet weet hoe je ermee moet rijden, maar je kennelijk wel een beleggingsproduct koopt, waarvan je niet weet wat het je oplevert. In plaats daarvan vervalt ze in de oude klaaglitanie dat de verkoper geen goede voorlichting bij zijn product levert. Echter, je moet geen producten kopen waarvan je niet weet hoe ze werken. Dat is zo met een stofzuiger en een auto, dus ook met een financieel product.

Toen de financiële instellingen zo`n 15 jaar geleden stopten met het verlenen van diensten en overgingen tot het verkopen van producten, imiteerde men daarmee de consumentenmarkt en ging men de marketingwetten toepassen die daar golden. Dat ze er sindsdien in zijn geslaagd om mensen producten te verkopen die ze niet begrijpen, is op zich een hele prestatie, maar dat hebben wij met elkaar laten gebeuren. Ik ben in de jaren `90 ook benaderd door Legiolease en consorten met hun verhalen. Mijn redenering was toen heel simpel: als er zoveel te verdienen was, zouden ze mij helemaal niet nodig hebben. Dan konden ze dat zonder mij veel beter.