‘We kunnen vanuit elke stad naar VS vliegen’

Air France gaat vanaf Heathrow naar de Verenigde Staten vliegen. KLM kan dat ook doen, zegt Jean-Cyril Spinetta, de topman van Air France-KLM. Hij verwacht ook concurrentie op de eigen thuishavens, Parijs en Amsterdam.

Air France-KLM gaat nog deze maand overnamegesprekken voeren met het verlieslijdende Alitalia. De Frans-Nederlandse onderneming staat in voortdurend contact met de Italiaanse luchtvaartmaatschappij. Dit zegt Jean-Cyril Spinetta, de bestuursvoorzitter van Air France-KLM in een vraaggesprek. Spinetta (64) vindt ook dat KLM, net als Air France, vluchten vanuit Londen naar de Verenigde Staten moet kunnen uitvoeren.

U staat met vijf andere partijen op de shortlist om Alitalia over te nemen. Heeft u serieus belangstelling?

„Ja. We gaan de komende weken praten met Alitalia, ik kan nog niet precies zeggen wanneer. Wij staan toch al permanent in contact met Alitalia, want we zijn allebei lid van de alliantie Skyteam. Op 25 oktober hebben we een bijeenkomst van onze raad van bestuur. Dan zullen we de zaak bespreken en een beslissing nemen.”

Zou u alléén een bod uit willen brengen, of met anderen?

„Daar kan ik nu geen antwoord op geven.”

Heeft Air France-KLM ook nog interesse voor het Spaanse Iberia?

„Die situatie bestuderen we eveneens. Ook op dit punt nemen we de komende weken een besluit.”

U maakte deze week bekend dat Air France in 2008 in joint venture met Delta vanaf Londen Heathrow naar de VS gaat vliegen. Kan uw dochterbedrijf KLM dat ook gaan doen?

„Natuurlijk. KLM zou heel goed kunnen vliegen tussen Heathrow en New York JFK. Ze kunnen daarbij samenwerken met hun Amerikaanse partner Northwest. Heathrow is de belangrijkste internationale zakenluchthaven ter wereld en dus een zeer lucratieve markt. Ik kan me ook voorstellen dat KLM vanaf Schiphol naar Heathrow vliegt en van daar aansluit op onze vluchten naar Amerika. KLM moet daar zelf over beslissen. Het voordeel van Air France boven KLM is dat wij ook een eerste klasse aan boord hebben, net als British Airways en Virgin Atlantic. En naar eersteklastickets is vanaf Heathrow veel vraag.”

Uw operatie vanaf Heathrow, de thuishaven van British Airways (BA), wordt mogelijk gemaakt door het nieuwe openskiesverdrag tussen de VS en de EU. Bent u niet bang dat BA en anderen u straks ‘terugpakken’ met vluchten vanuit bijvoorbeeld Parijs?

„Ik denk dat dat gaat gebeuren. Als wij in hun pap roeren, komen ze dat ook bij ons doen. Maar ik ben er niet bang voor. Wij hebben al een sterke positie in steden als Los Angeles, die kunnen we met vluchten uit Londen verder uitbouwen.”

Gaat uw bedrijf nog andere Europese steden gebruiken als begin- en eindpunt van trans-Atlantische vluchten?

„Dat is een mogelijkheid. We kunnen vanuit elke stad naar de VS vliegen. Rome zou een vertrekpunt kunnen zijn.”

Neemt u met Delta niet een groot risico? De maatschappij leed jarenlang verlies en is net dit jaar uit Chapter 11 [de Amerikaanse bescherming tegen faillissement, red.] gekomen.

„Het is een complexe situatie en het herbergt zeker risico. Je weet niet wat er gaat gebeuren tussen de Amerikaanse maatschappijen, er zijn voortdurend geruchten over overnames, ook bij Delta en Northwest. Daarom pakken wij het voorzichtig aan. Pas in het tweede jaar van de joint venture verhogen we het aantal vluchten en bestemmingen. In het eerste jaar verwacht ik dat de winst van Air France-KLM door de joint venture met enige tientallen miljoen euro’s omhoog zal gaan.”

KLM heeft al meer dan tien jaar een succesvolle joint venture met Northwest Airlines voor trans-Atlantisch verkeer. Is dat uw voorbeeld geweest bij de samenwerking met Delta?

„Ja. KLM en Northwest hebben het samen voortreffelijk gedaan. Het mooiste zou zijn de vluchten van alle vier onze bedrijven te integreren. Maar daarvoor moeten we eerst toestemming krijgen van het Amerikaanse ministerie van Transport voor anti-trust immunity. Ik hoop dat we voor de zomer van 2008 een uitspraak krijgen. We wilden zo lang niet wachten en zijn daarom eerst gaan samenwerken met Delta.”