Skype en MySpace passen goed bij elkaar

Bij sociale netwerken staat de communicatie centraal. MySpace (van Rupert Murdoch) en Facebook worden door hun fans gebruikt om contact te onderhouden met vrienden en gelijkgestemden. Skype is bedoeld om goedkoop te kunnen bellen. Internetveilinghuis eBay telde in 2005 2,5 miljard dollar neer voor het internettelefoniebedrijf, in de hoop dat de kopers en verkopers het systeem zouden gebruiken om deals te sluiten. Die hoop is niet uitgekomen. De nieuwe overeenkomst die MySpace-leden in staat stelt gratis gebruik te maken van Skype lijkt een beter idee.

Facebook en MySpace bieden hun leden diverse toepassingen waarmee ze hun pagina’s kunnen optuigen met uiteenlopende toeters en bellen. De toepassingen die erop zijn gericht de leden te helpen communiceren, zijn het meest veelbelovend – althans volgens de investeerders die in de sector rondneuzen. Nu het gebrek aan bandbreedte een rem zet op de ontwikkeling van tekstuele communicatie via e-mail en de uitwisseling van videoboodschappen, lijken spraakapplicaties het beste alternatief. En omdat Skype de marktleider is op het terrein van de internettelefonie, lijkt de stap in de richting van de sociale netwerken een logische.

Nu Facebook sneller groeit dan MySpace kun je je afvragen waarom Skype een overeenkomst heeft gesloten met de site van Murdoch. Maar MySpace heeft zo zijn voordelen. Net als Skype is Facebook in veel landen vertegenwoordigd. En Mark Zuckerberg en zijn Facebook-team zijn naar verluidt bezig hun eigen spraakapplicatie te ontwikkelen.

Skype heeft eBay niet gebracht wat het ervan verwachtte. Maar het veilinghuis lijkt nu wel een vermoeden te hebben waar de toekomst van Skype zou kunnen liggen. En mocht eBay van gedachten veranderen en Skype te koop aanbieden, dan zouden de eigenaren van de sociale netwerken wel eens snel tegen elkaar kunnen gaan opbieden.

Jeff Segal

Voor meer commentaar uit Londen: www.breakingviews.com.Vertaling Menno Grootveld