Sector werkt samen tegen illegale films

Internetbedrijven als MySpace en Microsoft moeten auteursrechtelijk beschermde video’s gaan blokkeren die hun klanten op hun weblogs en andere persoonlijke pagina’s plaatsen. Mediabedrijven op hun beurt zien dan af van rechtszaken wegens schending van copyrights. Dat hebben een aantal grote Amerikaanse media- en internetbedrijven gisteren afgesproken.

Mediaconcerns Disney, Viacom, CBS, NBC Universal en News Corp hebben samen met internetbedrijven Microsoft, MySpace, Veoh Networks en Dailymotion richtlijnen afgesproken voor user generated content-sites. Dat zijn pagina’s waarop particulieren blogs en profielen van zichzelf aanmaken. Vaak maken zij daarbij gebruik van video’s waarvan zij het auteursrecht niet hebben.

Opvallende afwezige onder de aangesloten bedrijven is Google, eigenaar van onder meer YouTube. Viacom (eigenaar van onder meer MTV en Paramount Pictures) heeft de populaire videowebsite aangeklaagd wegens schending van het auteursrecht.

YouTube maakte eerder deze week technologie bekend waarmee het de illegale verspreiding van video’s tegen wil gaan. De site maakt gebruik van een ‘watermerk’ om te herkennen wie de eigenaar is van een filmpje.

De techniek van YouTube werkt achteraf: iemand plaatst een filmpje, dat wordt vervolgens herkend als illegaal en daarna worden stappen genomen om het te verwijderen. De richtlijnen die de media- en internetbedrijven hebben afgesproken vereisen dat een video helemaal niet mag worden geüpload. (AP)

De richtlijnen voor user generated content staan op: www.ugcprinciples.com